سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه اقتصادی ندارد

فت فتو ـ گروه اقتصاد:مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اشاره به ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در مناطق مرکزی،جنوبی و شرقی کشور گفت:«اما چون قیمت حامل‌های انرژی همراه با یارانه است و سوخت فسیلی با بهای پایینی در اختیار نیروگاه‌های تولید برق قرار می‌گیرد،سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند». […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد:مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اشاره به ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در مناطق مرکزی،جنوبی و شرقی کشور گفت:«اما چون قیمت حامل‌های انرژی همراه با یارانه است و سوخت فسیلی با بهای پایینی در اختیار نیروگاه‌های تولید برق قرار می‌گیرد،سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند».

مسلم موسوی درچه با تاکید بر اینکه دلیل اصلی عدم توسعه این صنعت به موضوع قیمت مربوط می‌شود،افزود:«در کنار آن می‌توان به تکنولوژی تولید انرژی تجدیدپذیر اشاره کنیم که به طور کامل وارداتی است. هرچند برخی از ابزار و تجهیزات موردنیاز به صورت بومی در داخل تولید می‌شود و از این منظر در منطقه خاورمیانه مقام بالایی داریم؛ اما همچنان این تولیدات به بازار نرسیده‌اند».

به گزارش فت فتو به نقل از اتاق ایران،وی ۲۴ دی‌ماه در ادامۀ اظهاراتش،با اشاره به سال‌های ۹۵ و ۹۶ که دولت برای جبران مابه‌التفاوت تولید برق تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر خرید تضمینی انجام داد،به بالا رفتن انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به نهایی شدن برجام و ورود سرمایه‌های خارجی و تکنولوژی جدید اشاره کرد.

وی اضافه کرد:«هرچند این روند با آمدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران،متوقف شد و شرکت‌های خارجی،بازار ایران را ترک کردند».

او سپس اظهار کرد:«سال گذشته دولت برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات جدید در حوزۀ انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه داشت اما همچنان روی زمین مانده است و متاسفانه مکانیزمی توسط دولت به جای خرید تضمیمنی تعریف نشد و از سویی،اجرای مناقصه به گونه‌ای بود که جذابیتی برای حضور و مشارکت بخش خصوصی نداشت».

به گفتۀ وی،وجود ریسک‌های بالا در این صنعت مانع از جذب سرمایه‌های جدید می‌شود و از سویی قدرت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه پایین است و با این مکانیزم‌ها و نوع قراردادهایی که تعریف شده،امکان سرمایه‌گذاری جدید وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در ایران را ۶۰ هزار مگاوات و تولید انرژی بادی را ۱۴۰ هزار مگاوات ارزیابی کرد و ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور را در مجموع ۸۶ هزار مگاوات اعلام کرد. / الف




سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه اقتصادی ندارد

منبع:خبر کرمان
?

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر توجیه اقتصادی ندارد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی