سخنگوی دولت: برای حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ صبوری کنید | اخبار اصلاحات

نذیر کرمان | موضوع فیلترینگ، کیفیت اینترنت و چگونگی حکمرانی فضای مجازی یکی از مسائلی بود که در دوران انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه نامزد‌ها قرار داشت. به گزارش مهر، مسعود پزشکیان از افراد مخالف فیلترینگ بود و در مورد وضع فعلی اینترنت و وجود مافیای فروش فیلترشکن انتقاداتی مطرح کرده بود. همچنین در مناظره‌های […]


نذیر کرمان | موضوع فیلترینگ، کیفیت اینترنت و چگونگی حکمرانی فضای مجازی یکی از مسائلی بود که در دوران انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه نامزد‌ها قرار داشت.

به گزارش مهر، مسعود پزشکیان از افراد مخالف فیلترینگ بود و در مورد وضع فعلی اینترنت و وجود مافیای فروش فیلترشکن انتقاداتی مطرح کرده بود. همچنین در مناظره‌های انتخاباتی تاکید داشت که ارتباط با دنیا بر اساس اینترنت است و نمی‌توان گفت ما می‌خواهیم در قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداریم؛ برای ارتباط با دنیا به اینترنت بدون فیلتر نیاز داریم.

وی پس از انتخابات نیز بر همین موضع بود و در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که «مسأله فیلترینگ در دستور کار است و آن را در شورای امنیت هم مطرح خواهیم کرد.»

دکتر ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم نیز از زمان شروع فعالیت خود، هم‌راستا با موضع رییس جمهوری بازنگری بر وضعیت فعلی اینترنت را در دستور کار خود قرار داده است. دهم مهرماه اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم برگزار شد و به گفته وزیر ارتباطات «در این جلسه علاوه بر بررسی‌های مربوط به رفع فیلترینگ، درباره ساماندهی فیلترشکن‌ها که منجر به بروز مشکل و آلودگی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود نیز صحبت‌هایی انجام شد».

همچنین در روز‌های اخیر ستار هاشمی در جمع خبرنگاران ارتقای وضعیت اینترنت و رفع محدودیت‌ها را یک مطالبه جدی مردم برشمرد و گفت: با توجه به صحبت و وعده‌های دولت، این مساله در دستور کار وزارت ارتباطات است و با تمام توان و انرژی برای گشایش در این مسیر قدم برمی داریم. وی همچنین اضافه کرد: در این باره کارگروه‌های ویژه‌ای برای بررسی فنی تشکیل داده ایم، خود من جلساتی را در لایه‌های مختلف برگزار کردم و با توجه به طرحی که وزارت ارتباطات ارائه داده است، در آینده نزدیک به جمع بندی مناسبی در مرکز ملی خواهیم رسید تا خبر‌های خوبی را به مردم بدهیم. هاشمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات هم به وضعیت موجود اینترنت نقد دارد، گفت: با دلایل مختلف باور داریم باید در زمینه محدودیت‌های اینترنتی، نگرش‌ها و نگاه تغییر کند و نگرش‌ها به روز شود».

در آخرین اظهار نظر از سوی دولتی‌ها در این حوزه دکتر فاطمه مهاجرانی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که چه زمانی مسئله فیلترینگ حل خواهد شد؟ گفت: این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این‌که چه موانعی بر سر راه وجود دارد، اظهار کرد: فرآیند در حال پیگیری است. باید توجه داشت نمی‌توانیم تغییرات یکباره در موضوعات ایجاد کنیم. فرآیندی دارد که در حال طی شدن است.

سخنگوی دولت چهاردهم در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر جلسه برگزاری کمیته فیلترینگ باشیم؟ گفت: دوستان در حال پیگیری فرآیند هستند؛ صبوری کنید.

با وجود همه این وعده‌ها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچ برنامه جامع و مدون اجرایی در مورد نحوه این بازنگری‌ها ارائه نکرده است تا بتوان ارزیابی کلی در مورد فرآیند کلی این موضوع و میزان پیشرفت آن انجام دهیم.

موضوع فیلترینگ و بهبود کیفیت اینترنت یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و فعالان اقتصاد دیجیتال است. با توجه به مسائل اقتصادی، بسیاری از افراد در بستر فضای مجازی و پلتفرم‌های دارای محدودیت دسترسی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار کرده‌اند. گستردگی فیلترینگ پلتفرم‌ها سبب شده بیشتر کاربران از فیلترشکن‌ها برای دور زدن فیلترینگ استفاده کنند که همین موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات دسترسی برای کاربران فضای مجازی، امنیت اطلاعات شخصی آنها را نیز به خطر انداخته و سبب شده دسترسی به انواع پلتفرم‌های ممنوعه برای همه کاربران در سنین مختلف فراهم باشد.

در روز‌های اخیر دولت چهاردهم ۱۰۰ روز اول خود را پشت سر گذاشت و وزرای دولت نیز در آستانه پایان دوماه فعالیت خود هستند. با شرایط فعلی این نگرانی وجود دارد که بازنگری نکردن موضوع فیلترینگ و عدم تغییر کیفیت اینترنت، سبب افزایش نارضایتی مردم و ناامیدی آنها از دولت چهاردهم شود.


سخنگوی دولت: برای حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ صبوری کنید

منبع: نذیر کرمان
? سخنگوی دولت: برای حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ صبوری کنید