سالانه ۶۰ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی کرمان کاهش می‌یابد

فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به پایش مستمر منابع آب زیرزمینی استان به لحاظ کمّی گفت:«سفره‌های آب زیرزمینی استان سالانه ۶۰ سانتی‌متر افت پیدا می‌کند که هم بر کیفیت و هم بر میزان برداشت آب تاثیر بسیار منفی دارد». محسن اسدی […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به پایش مستمر منابع آب زیرزمینی استان به لحاظ کمّی گفت:«سفره‌های آب زیرزمینی استان سالانه ۶۰ سانتی‌متر افت پیدا می‌کند که هم بر کیفیت و هم بر میزان برداشت آب تاثیر بسیار منفی دارد».

محسن اسدی افزود:«افت منابع آب زیرزمینی در تمامی دشت‌های استان کرمان قابل توجه است و بیشترین میزان افت آب‌های زیرزمینی در شهرستان اُرزوئیه اتفاق افتاده است».

به گفتۀ وی،سالانه حدود ۶ میلیارد مترمکعب برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی در سطح استان انجام می‌شود و کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب است.

به گزارش فردای کرمان به نقل از فت فتو کرمان،اسدی اظهار کرد:«۶۶۰ چاه مشاهده‌ای در سطح استان کرمان داریم که هر ماه با بررسی و رصد،میزان افت آب در دشت‌های استان اندازه‌گیری و پایش می‌شود».

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان ادامه داد:«فرونشست زمین و کاهش کیفیت آب از مهمترین تبعات برداشت بی‌رویۀ آب است و حتما باید برداشت آب به سمت متعادل شدن برود تا ما شاهد افزایش کیفیت آب هم باشیم».

وی با بیان اینکه کیفیت منابع آبی استان به لحاظ شوری و املاح نمکی کاهش پیدا کرده است،اضافه کرد:«هرچه برداشت‌ها از منابع زیرزمینی بیشتر شود آب به سمت شورتر شدن می‌رود که این مساله در شمال استان کمی حادتر است اما در جنوب استان نیز شور شدن منابع آبی را شاهد هستیم».

اسدی افزود:«در بخش‌های آب شرب،کشاورزی و صنعت هرچه میزان برداشت‌ها کمتر شود و تغذیۀ آبخوان‌ها افزایش یابد،به بالا رفتن کیفیت آب منابع زیرزمینی کمک می‌کند».

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت:«۵۸۰ ایستگاه و مرکز پایش در استان کرمان هر شش ماه یکبار آب را نمونه‌برداری می‌کنند و در آزمایشگاه میزان املاح و مواد موجود در آب به لحاظ کیفی و استانداردها بررسی می‌شود».

وی بیان کرد:«در بحث آب شرب شهروندان با تصفیه‌ای که انجام می‌گیرد،کیفیت آب مصرفی بهبود پیدا می‌کند اما در بخش صنعت و کشاورزی با توجه به حجم مصرفی بالا بردن کیفیت آب مشکل است». /پ




سالانه ۶۰ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی کرمان کاهش می‌یابد

منبع:خبر کرمان
?

سالانه ۶۰ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی کرمان کاهش می‌یابد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی