زائران اربعین از آب آشامیدنی لوله کشی و آب معدنی استفاده کنند | خبر کرمان

کرمان- یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: زائران اربعین بایستی برای پیشگیری از گرمازدگی و یبوست، از آب آشامیدنی لوله کشی یا آب معدنی به میزان فراوان استفاده کنند. نوا مرشدزاده در گفتگو با نذیر کرمان در خصوص توصیه‌های تغذیه‌ای در کاهش از دست دهی الکترولیت‌های بدن درشرایط هوای گرم به ویژه برای زائران […]



کرمان- یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: زائران اربعین بایستی برای پیشگیری از گرمازدگی و یبوست، از آب آشامیدنی لوله کشی یا آب معدنی به میزان فراوان استفاده کنند.

نوا مرشدزاده در گفتگو با نذیر کرمان در خصوص توصیه‌های تغذیه‌ای در کاهش از دست دهی الکترولیت‌های بدن درشرایط هوای گرم به ویژه برای زائران پیاده روی اربعین اظهار کرد: بیماری‌های مرتبط با گرما شامل گرفتگی گرما یا گرمازدگی است که هر کدام علائم و درمان‌های خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: علائم می‌تواند از تعریق زیاد تا سرگیجه، قطع تعریق و فرورفتگی پوست متغیر باشد.

مرشدزاده بیان کرد: در این شرایط با تعریق زیاد، علاوه بر از دست دهی مقادیر زیاد آب بدن که بایستی با نوشیدن آب و یا آب لیمو با شیرینی متوسط جبران شود، اگر افراد از نوشیدنی‌های خیلی شیرین استفاده کنند احساس تشنگی بیشتری خواهند کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: بنابراین باید نوشیدنی مورد استفاده در این شرایط هوای گرم شیرینی حداقل تا متوسطی داشته باشد.

مرشدزاده گفت: علاوه بر این توصیه می‌شود افراد شرکت کننده در پیاده روی اربعین از مصرف شربت‌ها و نوشیدنی‌های که احتمال می‌دهند در تهیه آن از پودرها با رنگ‌های مصنوعی استفاده شده است، خودداری کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: نکته مهم بعدی از دست دهی الکترولیت‌های بدن است که با فعالیت در شرایط هوای گرم رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: الکترولیت‌ها یون‌های الکتریکی شارژ شده اند؛ به عنوان مثال، سدیم، کلسیم، منیزیم، و پتاسیم که به هر چیزی از عملکرد عضلات و اعصاب تا تعادل مایعات بدن کمک می‌کنند.

مرشدزاده خاطرنشان کرد: برخی از مواد غذایی که در این شرایط کمک کننده بوده و می‌تواند تا حدی الکترولیت‌های اتلاف شده به علت شرایط گرما را جایگزین کنند.

وی ادامه داد: از این مواد غذایی می‌توان به سوپ‌ها، سالاد (که شامل سیب زمینی، سبزیجات برگ دار، لوبیا، نخود سبز، زیتون، گوجه فرنگی و کاهو باشد)، آب لیمو ترش و ماست اشاره کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: بنابراین اکیداً توصیه می‌شود افرادی که در این شرایط دمایی فعالیت می‌کنند، تا حد امکان مواد غذایی ذکر شده را دریافت کنند.

وی یادآور شد: نکته بعدی مصرف مداوم آب آشامیدنی سالم است و افراد بایستی توجه داشته باشند که از کلمن یا پارچ آب برای آشامیدن استفاده نکنند زیرا احتمال آلودگی آب و مسمومیت در این شرایط بیشتر است.

مرشدزاده افزود: اما بایستی برای پیشگیری از گرمازدگی و یبوست، از آب آشامیدنی لوله کشی یا آب معدنی به میزان فراوان استفاده کنند.

وی گفت: از طرفی زائران بهتر است مواد غذایی مانند انجیر، آلو، انجیر خشک و میوه و سبزیجات تازه را برای پیشگیری از یبوست به همراه داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: چنانچه زائران به بیماری خاصی مانند دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و عروقی، آلرژی‌های غذایی و …مبتلا هستند بایستی تا حد امکان رژیم غذایی خود را در این سفر حفظ کنند.

مرشدزاده در ادامه اظهار کرد: به طور مثال در صورتی که زائران اربعین مبتلا به فشار خون هستند از مصرف مواد غذایی با نمک زیاد و یا غذای کنسروی اجتناب کنند.

وی ادامه داد: یا اگر افراد مبتلا به دیابت هستند، تا حد ممکن قند ساده مانند شیرینی جات و نان سفید و آب میوه را مصرف نکنند.

مرشدزاده گفت: بهترین منبع تأمین انرژی برای زائران، منابع پروتئین مانند گوشت کم چرب، مرغ و ماهی و تخم مرغ و حبوبات است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ذکر چند نکته پراهمیت، بیان کرد: بایستی زائران اربعین از مصرف غذاهای پرچرب و سس مایونز و گوشت فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و یا غذاهای پر ادویه اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه غذای گرم احتمال فساد کمتری دارد و بلافاصله استفاده شود، افزود: از طرفی به دلیل اینکه شیر در شرایط گرما احتمال فساد بالاتر و سریع‌تری دارد به جای آن از ماست یا پنیر استفاده شود.

مرشدزاده گفت: زائران بهتر است مواد غذایی مصرف کنند که با ذائقه آنها از نظر نوع مواد اولیه، میزان ادویه مورد استفاده شده و همچنان روش طبخ هماهنگی لازم را داشته و مورد پذیرش فرد باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: در غیر این صورت احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک به مواد غذایی و یا اختلالات دستگاه گوارش برای فرد افزایش می‌یابد.

کد خبر ۶۱۹۹۹۱۲


زائران اربعین از آب آشامیدنی لوله کشی و آب معدنی استفاده کنند

منبع: مــهر
? زائران اربعین از آب آشامیدنی لوله کشی و آب معدنی استفاده کنند