رفسنجان ۱۸۶ مسجد فعال دارد / همه مساجد هیئت امنایی شده‌اند | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان از وجود ۱۸۶ مسجد فعال در این شهرستان خبر داد و گفت: همه مساجد را هیئت امنایی کرده‌ایم و اعلام شد حداقل دو نفر از هیئت امنا باید حتماً زیر ۴۵ سال سن داشته باشند تا با جامعه امروزی همراه باشند. حجت‌الاسلام سید مرتضی نقیب‌پور در گفت‌وگو […]



نذیر کرمان/کرمان رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان از وجود ۱۸۶ مسجد فعال در این شهرستان خبر داد و گفت: همه مساجد را هیئت امنایی کرده‌ایم و اعلام شد حداقل دو نفر از هیئت امنا باید حتماً زیر ۴۵ سال سن داشته باشند تا با جامعه امروزی همراه باشند.

حجت‌الاسلام سید مرتضی نقیب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار نذیر کرمان، به‌مناسبت روز جهانی مساجد اظهار کرد: آرزوی ما این است که این سن پایین‌تر بیاید و دو نفر به پنج نفر ارتقا یابد. ضمن اینکه حضور پیشکسوتان و ریش‌سفیدان در هیئت امنا ضروری است، اما حلقه بسته‌ای شکل گرفته است و خیلی از مساجد تعطیل شده‌اند به این دلیل که اعضای هیئت امنا از دنیا رفتند و چون اداره مسجد را به نسل بعد آموزش ندادند این آسیب رخ داده است.

وی بیان کرد: جوان‌گرایی در هیئت امنا را جدی گرفتیم ضمن اینکه امام جماعت مسجد را عضو هیئت امنا مسجد کردیم. تأکید بر استقلال مساجد و عدم وابستگی به نهادها را مورد توجه قرار دادیم، چون ۱۴۰۰ سال هیئت‌ها، مواکب، مساجد و دارالقران‌ها مردمی اداره شده‌اند.

او در ادامه یادآوری کرد: در ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ یک صهیونیست خبیث مسجدالاقصی را به آتش کشید و نزدیک ۱۵۰۰ متر از فضای مسجد در آتش سوخت و تعدادی آثار تاریخی ارزشمند از بین رفت. سال‌ها بعد در اجلاس وزرای کشورهای اسلامی به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران این روز به نام «روز جهانی مساجد» با دو هدف نامگذاری شد؛ یکی از اهداف این نامگذاری، یادآوری خوی وحشی‌گری و ددمنشانه رژیم صهیونیستی بود که البته امسال به واسطه اتفاقات غزه همه عالم به این موضوع پی بردند و چهره خبیث رژیم صهیونیستی برای همگان هویدا شد. هدف دوم توجه ویژه به مسجد و جایگاه آن در تربیت بشریت و تمدن‌سازی بود.

وی گفت: در شهرستان رفسنجان حدود ۳۰۰ مسجد داریم که تعداد زیادی از این مساجد به‌ علت نبود روحانی یا نبود نقشه جامع در ساخت مسجد و نزدیکی آن‌ها به یکدیگر غیرفعالند. در حال حاضر ۱۸۶ مسجد فعال با برگزاری نماز جماعت و برنامه فرهنگی در شهرستان رفسنجان داریم که از این تعداد ۱۰۶ مسجد در شهر و ۸۰ مسجد در روستاها هستند.

نقیب‌پور با بیان اینکه نگاه ما به مسجد فقط صرفاً محل نماز خواندن نیست ادامه داد: در ایام کرونا مشاهده کردیم که نقش مساجد چقدر در خدمات به مردم پررنگ بود یا در سیل اخیر رفسنجان، مساجد پایگاه خدمات به مردم بودند. همچنین در بسیاری از اتفاقات اجتماعی که در سال‌های اخیر در کشور ما رخ داده است، از جمله در آسیب‌های فرهنگی و فتنه‌ها، آن‌ها که با مساجد در ارتباط بودند کمتر آسیب دیدند.

او تأکید کرد: مساجد کارکرد خود را از دست داده و به نمازخانه‌ تبدیل شده‌اند، در حالی که مسجد باید محل رفت‌وآمد، حلقه گفت‌وگو، محفل بصیرت‌افزایی باشد و در همجمه‌های کنونی در فضای مجازی جایی باشد که ما خودمان را از این خطرات حفظ کنیم.

نقیب‌پور درباره آسیب‌شناسی مساجد، گفت: دو چالش داریم که یکی چالش‌های بیرونی شامل تبلیغات دشمن، دوره آخرالزمانی و … است، اما واقعیت این است برخی چالش‌ها هم درونی است، از جمله مواردی که به هیئت امناها، روحانیت، سنتی بودن و به‌روز نشدن برنامه‌ها و تصمیم‌ها برمی‌گردد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان افزود: مساجد رفسنجان شبکه‌سازی شده‌اند به نحوی که شهر رفسنجان را به ۱۶ محله تقسیم کردیم که هر محله ۱۰ تا ۲۰ مسجد دارد و هر منطقه رابطی بین ما و آن محله دارد. رابطان ما، جلسات مستمری با هیئت امناها و روحانیون مساجد دارند که آسیب‌شناسی کنند. اردوهایی به‌صورت محله به محله برگزار کردیم و از هر مسجد یک هیئت امنا، امام جماعت و فعال فرهنگی را دعوت کردیم و این مباحث را به شور گذاشتیم که کار تشکیلاتی را در هیئت مناها جا بیندازیم.

انتهای پیام


رفسنجان ۱۸۶ مسجد فعال دارد / همه مساجد هیئت امنایی شده‌اند

منبع: ایـسنا
? رفسنجان ۱۸۶ مسجد فعال دارد / همه مساجد هیئت امنایی شده‌اند