رشد منفی توسعه اقتصادی استان در دو برنامه پنجم و ششم توسعه/ قوانین موازی راه توسعه را مسدود کرده است

جعفر ردودری گفت: در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم رشد توسعه اقتصادی ۸ درصد برنامه ریزی شده بود که به ترتیب ۳٫۴ درصد، منفی ۰٫۰۸ درصد و منفی ۱٫۰۳ آن محقق شده است. به گزارش “فت فتو ” جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در جلسه گرامیداشت هفته آمار و […]

جعفر ردودری گفت: در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم رشد توسعه اقتصادی ۸ درصد برنامه ریزی شده بود که به ترتیب ۳٫۴ درصد، منفی ۰٫۰۸ درصد و منفی ۱٫۰۳ آن محقق شده است.

به گزارش “فت فتو ” جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در جلسه گرامیداشت هفته آمار و برنامه ریزی در جمع اصحاب رسانه با حضور محمد مهد فداکار استاندار کرمان، گفت: متخصص ترین کارشناسان را سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان دارد.

وی افزود: به لحاظ کمی با ساخت جاده، راه و دانشگاه و … تقریبا به همه مظاهر توسعه رسیده ایم اما اینکه چقدر موجب رفاه اجتماعی با عناوین،افزایش سطح رضایت مندی، آرامش خیال، عزت نفس شده، جای بحث دارد بنابر این توسعه باید در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی رخ دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اذعان کرد:  در کیفیت اوامل توسعه و مقررات خیلی ضعیف هستیم این درحالی است که فراوانی قانون داریم و همین امر سبب کاهش رضایمندی و گره گشایی از مشکلات راداریم.

رودری اذعان کرد: در مسیر رشد متوسط سالانه اقتصادی که براساس درصد تعیین شده است، شاخص کشور به صورت ذیل حرکت کرده است به طوری که در برنامه اول توسعه رشد اقتصادی ۸٫۱ درصد هدفگذاری شد که ۷٫۲ درصد آن محقق شد و در دور دوم ۵٫۲ برنامه ریزی شده اما ۲٫۵ درصد آن محقق شد و در مرحله سوم ۶ درصد، که به ۵٫۸ درصد آن دست یافتیم در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم رشد توسعه اقتصادی ۸ درصد برنامه ریزی شده بود که به ترتیب ۳٫۴ درصد، منفی ۰٫۰۸ درصد و منفی ۱٫۰۳ آن محقق شده است.

وی  با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی استان از شاخص کشوری بالاتر است،  اظهار کرد: نرخ تورم استان پایین تر از کشور بوده اکنون نزدیک به نرخ تورم کشور رسیدیم و در مسیر توسعه باید به سمت مساله محوری مبتنی بر پیشران ها حرکت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، باید در سه حوزه نظام برنامه ریزی، محتوا و فرایند نظارت اصلاحاتی صورت گیرد، گفت: رویکرد و ویژگی های برنامه ریزی هفتم توسعه باید مبتنی بر برنامه محوری به جای حکم محوری، تمرکز بر هسته های کلیدی مشتئمل بر پیشران های توسعه، مسائل بحران زا و ابر پروژه ها باشد.

رودری افزود: تمرکز زدایی و تقویت نقش استان ها با جریان توسعه، مشارکت محوری و استفاده از ظرفیت تمامین فعالیت ذینفع توسعه، تغییر رویکرد از تمرکز بر تخصیص و توزیع منابع به اصلاحات ساختارها و وضع قواعد سیاستی، اتکا به شیوه طراحی، مکانیزم در برنامه مبتنی بر تهیه سازو کارهای انگیزشی، کارا و اثربخش خود تنظیم باید در محور توسعه قرار گیرند.

وی  اذعان کرد: موضوعات محوری برنامه هفتم باید در سه عامل مبتنی بر پیشران ها(محرک های توسعه)، مسایل بحران زا (موانع توسعه)، بستر سازها (ظرفیت سازهای توسعه) دسته بندی شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به  سیاست های کلی برنامه توسعه هفتم  که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اشاره کرد و گفت: محور رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، جایگزیی سیاست گذاری مساله محور و … از جمله رویکردهای پیشرفت در توسعه اقتصادی هستند.

رودری با بیان اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه آغاز شده است، عنوان کرد: ۱۲ شهرسطح یک در کشور در سطح تعاملات بین المللی تعیین شده اند که شهر کرمان  با قابلیت گردشگری،  راه های ترانزییتی یکی از ۱۲ شهر است.

وی با  بیان این مطلب که در برنامه هفتم کرمان در حلقه گردشگری قرار گرفته است، تاکید کرد: در برنامه توسعه هفتم، کرمان به یزد، شیراز و اصفهان متصل شده و میراث فرهنگی باید برنامه های لازم در این خصوص انجام دهد در حالی که کرمان هم در گردشگری سلامت، هم در پهنه های گردشگری کویری و هم محورهای مواصلاتی گردشگری کویری نقش ویژه ای دارد.

رودری با بیان این مطلب که تقریبا از دو برابر توان اکولوژیکی استان استفاده می کنیم، عنوان کرد: ۵۰ درصد اقتصاد استان به بخش کشاورزی وابسته و به شدت از طبیعت آسیب پذیر است، علی رغم محدودیت های آبی اما سهم بخش کشاورزی بیش از دو برابر متوسط کشور است که  باید اصلاح ساختاری در این عرصه  را دنبال کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: در اذهان مطرح می شود که اجرای فولاد و پتروشیمی صنعتی اب بر است در حالی که  در سند آمایش استان به آن اشاره شده است در حالی که آب مورد نیاز توسعه صنعت زیر ۴۰۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده است بنابراین  اگر در بخش کشاورزی ۱۰ درصد صرفه جویی داشته باشیم، این آب به راحتی تامین می شود.

انتهای پیام/ طهماسبی




رشد منفی توسعه اقتصادی استان در دو برنامه پنجم و ششم توسعه/ قوانین موازی راه توسعه را مسدود کرده است

منبع:آرمـان
? رشد منفی توسعه اقتصادی استان در دو برنامه پنجم و ششم توسعه/ قوانین موازی راه توسعه را مسدود کرده است