رئیسی همه اعضا دولت دوازدهم، از وزرا گرفته تا دهیار را کنار گذاشت/ مردم منتظر تغییر و تحول در دولت هستند | اخبار اصلاحات

حجت الاسلام رسول منتجب نیا در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز درباره تشکیل کابینه وفاق ملی در دولت چهاردهم و گمانه‌‌زنی‌ها در مورد تشکیل دولت ائتلافی، اظهار کرد: کابینه وفاق ملی به این معناست که جناح‌های مختلف بتوانند در آن حضور پیدا کنند؛ به این شرط که همه آرمان‌های رئیس جمهور را قبول داشته باشند. کابینه […]


حجت الاسلام رسول منتجب نیا در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز درباره تشکیل کابینه وفاق ملی در دولت چهاردهم و گمانه‌‌زنی‌ها در مورد تشکیل دولت ائتلافی، اظهار کرد: کابینه وفاق ملی به این معناست که جناح‌های مختلف بتوانند در آن حضور پیدا کنند؛ به این شرط که همه آرمان‌های رئیس جمهور را قبول داشته باشند. کابینه ائتلافی نیز کابینه‌ای است که جناح‌های مختلف از آن سهم دارند و به قول برخی دوستان مانند یک شرکت تعاونی است که سهام‌داران به مقدار مختلف از آن سهیم هستند.

وی افزود: ولی واژه دیگری هم در سیاست به کار برده می‌شود به نام کابینه وفاق ملی و به این معنی است که همه دست به دست هم دهند و باعث ایجاد تغییر و تحول در کشور شوند.

دبیر کل حزب جمهوریت ادامه داد: در شرایط فعلی همه متفق هستند که کشور در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص در مسائل معیشتی، سیاست داخلی و خارجی دچار بحران بوده و دولت با هم‌فکری و حمایت همه جناح‌ها باید حرکتی را انجام دهد که موجب تغییر و تحول شود و بتواند بر مشکلات چیره شود؛ با اینکه دولت فعلی دارای گرایش سیاسی خاصی است، ولی همه باید آن را حمایت کنند تا شاهد اتفاق بزرگی در کشور باشیم.

منتجب‌نیا با بیان اینکه «هرکدام از واژه‌های دولت وفاق ملی، دولت فراجناحی و یا دولت ائتلافی پس از انقلاب تجربه شده‌ است»، گفت: می‌توان از این تجربیات استفاده کرد و پاسخ داد که آیا دولتی که در آن جناح‌های مختلف حضور دارند می‌تواند دولت موفقی باشد؟ یا دولتی تشکیل شود که در آن فقط یک جناح حضور داشته باشد و باقی جناح‌ها از آن حذف شوند، می‌تواند بار سنگین اداره کشور را به دوش بکشد؟

وی اضافه کرد: من معتقدم که رئیس جمهور باید افراد کابینه، معاونان و مشاوران خود را براساس معیارها و شاخص‌هایی که مورد اتفاق عقلاست، انتخاب کند؛ اگر فردی تمامی شاخص‌های مورد نظر برای حضور در کابینه را دارد، اما اصولگرایی است که افکار سیاسی خود را در کارهای اجرایی دخالت نمی‌دهد، چه ایرادی دارد در کابینه حضور پیدا کند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بنا بر تجربیات و مشاهداتی که داشتم، معتقدم می‌توان با سعه ‌صدر و بزرگواری، کابینه‌ای را با استفاده از جناح‌های مختلف تشکیل داد؛ البته می‌توان میثاق‌نامه یا تعهدنامه‌ای تنظیم کرد که افراد حاضر در دولت، خط سیاسی خود را در کارهای اجرایی اعمال نکنند و تنها طبق خط سیاسی دولت و حاکمیت حرکت کنند.

رئیس جمهور باید افراد کابینه، معاونان و مشاوران خود را براساس معیارها و شاخص‌هایی که مورد اتفاق عقلاست، انتخاب کند؛ اگر فردی تمامی شاخص‌های مورد نظر برای حضور در کابینه را دارد، اما اصولگرایی است که افکار سیاسی خود را در کارهای اجرایی دخالت نمی‌دهد، چه ایرادی دارد در کابینه حضور پیدا کند؟

منتجب‌نیا افزود: دولت‌هایی مانند دولت شهید رئیسی و محمود احمدی‌نژاد موجب به حاشیه رانده شدن بسیاری از نیروهای متخصص به صرف عقیده و جناحشان شدند. از طرفی دولت ائتلافی نیز موجب کشمکش میان وزرا شده و هر شخص به دنبال اعمال خط سیاسی خود است. اما چگونه می‌شود جلوی این مشکلات را گرفت؟ بهترین راه این است که ملاک حضور افراد در دولت، شایستگی و لیاقت باشد و هیچکس خط سیاسی خود را در کار اجرایی اعمال نکند و تنها برای مصالح و منافع مردم تلاش کنند.

دولت‌هایی مانند دولت شهید رئیسی و محمود احمدی‌نژاد موجب به حاشیه رانده شدن بسیاری از نیروهای متخصص به صرف عقیده و جناحشان شدند. از طرفی دولت ائتلافی نیز موجب کشمکش میان وزرا شده و هر شخص به دنبال اعمال خط سیاسی خود است

وی در مورد گمانه‌زنی‌های مطرح شده در مورد حضور برخی‌ وزرای دولت قبل در کابینه دولت چهاردهم، گفت: در چنین مسائلی نیز گاهی اوقات افراط صورت می‌گیرد؛ اگر به‌ خاطر داشته باشید، شهید رئیسی در زمان تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد که هرکس در دولت قبل حضور داشته و در شرایط موجود دخیل بوده، باید حذف شود و همه اعضا دولت قبل، از وزرا گرفته تا بخشدار و دهیار را کنار گذاشتند.

دبیرکل حزب جمهوریت ادامه داد: از طرف دیگر، اینکه بگوییم شخصی صرف حضور در دولت گذشته و داشتن تجربه مدیریت، بدون توجه به ارزیابی‌های تخصصی و مخالفت مردم باید در کابینه جدید حضور پیدا کند، نوع دیگری از افراط است. من معتقدم کسانی که تجربه اجرایی داشته‌اند، باید برای حضور در دولت جدید، باید مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرند.

شهید رئیسی در زمان تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد که هرکس در دولت قبل حضور داشته و در شرایط موجود دخیل بوده، باید حذف شود و همه اعضا دولت قبل، از وزرا گرفته تا بخشدار و دهیار را کنار گذاشتند.

منتجب‌نیا گفت: کارمندان برخی از وزرا پیش من شکایت کرده‌اند که این شخص وزارتخانه را خراب کرده و به زندگی و معیشت مردم خدشه‌ وارد کرده است؛ حال این فرد به صرف اینکه چندسال در دولت قبل وزیر بوده نباید در دولت جدید بکار گرفته شود.

وی افزود: آقای پزشکیان از مردم رای گرفته و مردم هم منتظر تغییر و تحول در دولت هستند؛ بنابراین چهره‌ها باید تغییر کنند و مردم شاهد افراد و فرهنگ جدید باشند.

این فعال سیاسی در مورد چگونگی حضور افراد شایسته دولت قبل در کابینه دولت چهاردهم، گفت: اگر واقعا در بین مدیران دولت گذشته شخصی وجود دارد که خدمت‌گزار بوده اما در دولت ضعیفی مشغول به کار بوده و تیم آقای پزشکیان قصد دارد از او استفاده کند، باید در جایی از این شخص استفاده شود که در چشم مردم نباشد؛ اینکه فردی در دولت قبل به عنوان نماینده دولت در مقابل رسانه‌ها حضور پیدا کرده و امروز نیز همان شخص به عنوان نماینده دولت پزشکیان در برابر رسانه‌ها حاضر شود، برای مردم قابل قبول نیست.

آقای پزشکیان از مردم رای گرفته و مردم هم منتظر تغییر و تحول در دولت هستند؛ بنابراین چهره‌ها باید تغییر کنند و مردم شاهد افراد و فرهنگ جدید باشند.

منتجب‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: باید رای و نظر مردم مورد توجه قرار بگیرد؛ امیدوارم آقای پزشکیان و همراهان او به این نکات توجه کنند؛ اگر مردم احساس کنند تغییری در دولت جدید ایجاد نشده، دوباره دچار یاس و ناامیدی خواهند شد.

انتهای پیام/


رئیسی همه اعضا دولت دوازدهم، از وزرا گرفته تا دهیار را کنار گذاشت/ مردم منتظر تغییر و تحول در دولت هستند

منبع: اصلاحات نیوز
? رئیسی همه اعضا دولت دوازدهم، از وزرا گرفته تا دهیار را کنار گذاشت/ مردم منتظر تغییر و تحول در دولت هستند