خودروسازان بازار را از دست صادرکنندگان پسته گرفته‌اند | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان معتقد است،چون خودروسازان شناخت کافی از محصول پسته و خرما ندارند،بدترین و بی‌کیفیت‌ترین پسته و خرما را صادر می‌کنند و این سبب می‌شود هم بازارهای جهانی را از دست بدهیم و هم برند پسته و خرمای ایران بدنام شود. محمدعلی محمدمیرزائیان همچنین […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان کرمان معتقد است،چون خودروسازان شناخت کافی از محصول پسته و خرما ندارند،بدترین و بی‌کیفیت‌ترین پسته و خرما را صادر می‌کنند و این سبب می‌شود هم بازارهای جهانی را از دست بدهیم و هم برند پسته و خرمای ایران بدنام شود.

محمدعلی محمدمیرزائیان همچنین گفت که خودروسازان پسته و خرما را زیر قیمت در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و صادرکنندۀ واقعی فعلا نمی‌تواند کاری انجام دهد.

به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایسنا کرمان،وی اظهار کرد:«با توجه به اینکه خودروسازان به صادرات پسته،خرما،کشمش و انجیر و تقریبا به صادرات همۀ محصولات ورود پیدا کرده‌اند،وضعیت صادرات مطلوب نیست».

محمدمیرزائیان ادامه داد:«صادرکنندگان بزرگ فعلا کاری انجام نمی‌دهند و بیشتر خودروسازان به امر صادرات پسته پرداخته‌اند».

وی خاطرنشان کرد:«ارزش تعرفۀ گمرکی پسته و خرما را افزایش داده‌اند تا بتوانند واردات انجام دهند،به‌ طوری‌ که یک دلار و ۴۰ سنت روی پسته و حدود ۷۰ سنت روی خرما تعرفه در گمرک اظهار می‌شود. دربارۀ تعرفۀ کشمش،انجیر و … اطلاعات ندارم».

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان توضیح داد:«تعرفۀ گمرکی افزایش یافته و ما نمی‌دانیم چگونه این تعرفه‌ها زیاد شده است. گمرک ایران باید استعلام نرخ واقعی پسته و خرما را از انجمن‌های خرما و پسته که در اتاق بازرگانی هستند،بگیرد».

وی افزود:«متاسفانه خودروسازان پسته و خرما را زیر قیمت در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و صادرکنندۀ واقعی فعلا نمی‌تواند کاری انجام دهد و خودروسازان بازار را از دست صادرکنندگان گرفته‌اند».

میرزائیان یادآور شد:«با توجه به اینکه امسال حدود ۲۰۰ هزار تن پسته و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما تولید و حدود ۵۰۰ تن خرما صادر می‌شود،دولت باید برای از دست ندادن بازارهای جهانی،فکری برای صادرات پسته و خرما بکند».

وی تاکید کرد:«چون خودروسازان شناخت کافی از محصول پسته و خرما ندارند،بدترین و بی‌کیفیت‌تربن پسته و خرما را صادر می‌کنند و بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم و برند پسته و خرما ایران را بدنام می‌کنند و در آینده کسی پسته و خرما ایران را نخواهد خرید».

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان ادامه داد:«دولت اگر فکری برای کشاورزان و تولید نکند،ایران بازارهای جهانی را از دست خواهد داد».

وی همچنین بیان کرد:«اگر ارز تک‌نرخی شود،به صادرکنندگان کمک زیادی می‌شود و دولتمردان بایستی حتما فکری برای تولید و کشاورزان بکنند زیرا تولیدکنندگان و صادرکنندگان با این وضعیت نمی‌توانند دوام بیاورند و با این شرایط به معنای واقعی نابود می‌شوند» /پ.




خودروسازان بازار را از دست صادرکنندگان پسته گرفته‌اند

منبع:خبر کرمان
?خودروسازان بازار را از دست صادرکنندگان پسته گرفته‌اند :اخبار استان کرمان – اقتصادی