تیربار چوبی عاشقانه‌ای با درونمایۀ جنگ و خیانت است | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان ـ محمد لطیف‌کار:نمایش تیربار چوبی یک اثر عاشقانه با درونمایه‌هایی از خیانت و مصائب جنگ است. نویسندۀ نمایش سید صادق فاضلی است که تجربۀ زیادی در کار تئاتر و نمایشنامه‌نویسی دارد،او تا به حال ده‌ها اثر منتشر کرده و خودش نیز بازیگر است و بسیار زیبا و روان هم می‌نویسد.  این نمایش را […]

نذیر کرمان ـ محمد لطیف‌کار:نمایش تیربار چوبی یک اثر عاشقانه با درونمایه‌هایی از خیانت و مصائب جنگ است. نویسندۀ نمایش سید صادق فاضلی است که تجربۀ زیادی در کار تئاتر و نمایشنامه‌نویسی دارد،او تا به حال ده‌ها اثر منتشر کرده و خودش نیز بازیگر است و بسیار زیبا و روان هم می‌نویسد.

 این نمایش را پویا احمدی کارگردانی کرده که به گفتۀ خودش،این اثر اولین کار اوست که در کرمان به صحنه آورده است. او چند سالی است که گروه «وارش» تاسیس کرده و هنر تئاتر را که به تعبیر او هنر زندگی است دنبال می‌کند.

 نمایش تیربار چوبی از هشتم مردادماه در تالار علی معلم،در حال اجرا است و قرار بوده تا ۲۲ مردادماه ادامه داشته باشد،اما حالا احمدی می‌گوید:«احتمالا اجرا را تمدید می‌کنیم».

احمدی برای نشان دادن رویدادهای جنگ و فضاهای عاشقانۀ این نمایش،با تمهیداتی و تغییراتی در داستان به سراغ جنگ جهانی و نبرد استالینگراد روسیه رفته که به روایتی یکی از مهلک‌ترین جنگ‌های تاریخ است.

 در گفت‌‌وگویی که با او داشتم این کارگردان و بازیگر نقش فرمانده در این اثر،توضیح داد: «نمایش تیربار چوبی یک اثر عاشقانه با درونمایه‌هایی از خیانت و مصائب جنگ است». وی افزود: «برای جذابیت بیشتر داستان کار را به سمت روسیه بردیم؛ در نتیجه کل کار ما «تم روسی» دارد و موسیقی آن را هم از این کشور انتخاب کردیم. موضوع هم به نبرد استالینگراد در سال ۱۹۴۲ بر می‌گردد».

پوستر تئاتر

او دربارۀ نویسندۀ اثر گفت:«صادق فاضلی کارهایش واقعا با کارهایی که حالا با درونمایه‌های ضد جنگ می‌نویسند کاملا متفاوت است. او چون خودش جانباز و جنگ زده بوده با درد و رنج جنگ به خوبی آشناست». احمدی افزود:«در همۀ چهار،پنج نمایشنامه‌ای که من از او خوانده‌ام ردپای جنگ دیده می‌شود».

 او این را هم اضافه کرد:«شاید ما دوست نداشته باشیم که بجنگیم اما در زندگی روزانه گاهی ما ناچار به جنگیدن می‌شویم و مشکلات آن نیز بر سر راه ما قرار می‌گیرد».

احمدی بیان کرد:« از فروردین امسال تمرینات خود را روی این اثر در گروه وارش شروع کردیم،و تا کار نهایی بشود،سه ماه طول کشید».

 او با اشاره به ناشناخته بودن گروهش و این‌که تیربار چوبی اولین اثری است که او کارگردانی می‌کند،گفت:«بزرگ‌ترین مشکل و چالش ما تامین هزینه‌های این کار شامل سالن،تبلیغات و لباس بوده است و متاسفانه شرکت‌های اقتصادی که می‌توانند حامی هنر باشند وقتی می‌بینند فردی یا گروهی شهرت ندارد حاضر به حمایت نمی‌شوند،در نتیجه تمام بار هزینه‌ها بر دوش تهیه‌کننده و گروه سنگینی می‌کند».

کارگردان تیربار چوبی استقبال از این کار را خوب توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد:«مردمی که برای تماشای این کار می‌آیند به سهم خود برای تشویق دیگران،کار ما را معرفی کنند». / الف

عکس:محمد لطیف‌کار


تیربار چوبی عاشقانه‌ای با درونمایۀ جنگ و خیانت است

منبع:خبر کرمان
? تیربار چوبی عاشقانه‌ای با درونمایۀ جنگ و خیانت است :اخبار استان کرمان – فرهنگ