تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صادرات فرش دستباف را سخت کرده است

فت فتو ـ گروه اقتصاد:آمارهای منتشرشده از سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماهۀ نخست سال‌جاری نشان می‌دهد،صادرات فرش دستباف ایران به یک‌‌هزار تن رسیده و ارزشی معادل ۱۱‌میلیون دلار داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال ‌گذشته سه ‌درصد افزایش وزنی و ۱۱‌درصد افزایش ارزش نشان می‌دهد. مرتضی میری عضو هیات‌رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد:آمارهای منتشرشده از سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماهۀ نخست سال‌جاری نشان می‌دهد،صادرات فرش دستباف ایران به یک‌‌هزار تن رسیده و ارزشی معادل ۱۱‌میلیون دلار داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال ‌گذشته سه ‌درصد افزایش وزنی و ۱۱‌درصد افزایش ارزش نشان می‌دهد.

مرتضی میری عضو هیات‌رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادرات در بخش فرش نیز مثل سایر بخش‌ها با مسئلۀ تحریم‌ها و شرایطی که به واسطه آن در داخل به‌وجود آمده گره خورده است،گفت:«شکل روابط بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی تحریمی،کار را برای فعالان اقتصادی سخت کرده است؛ ما مراودۀ بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی نداریم یا حداقل می‌شود گفت مراودات به سختی انجام می‌گیرد. به این ترتیب دور از انتظار نیست که بازارهایمان را کم‌کم از دست بدهیم،هرچند تاکنون به هر نحو ممکن،سطحی از مراودات را باقی نگه‌ داشتیم».

وی در توضیح بیش‌تر در این‌باره گفت:«تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شرایط سختی ایجاد کرده‌اند؛ مثلا در داخل موجب تصویب قوانینی شده است که دست صادرکننده را بیش از پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندد،مثل رفع تعهد ارزی. وقتی این قانون تصویب شد نظری به ماهیت متفاوت فرش به‌عنوان یک اثر هنری نداشت؛ به این معنی که فرش هنگامی که صادر می‌شود تازه و همزمان فرآیند فروش آن آغاز می‌شود؛ چراکه طالب فرش اول باید آن را رویت کند. بارها این مسئله را گوشزد کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم که نمی‌شود با فرش صادراتی مانند دیگر اقلام برخورد کرد و بازۀ زمانی مشخصی برای بازگشت ارز آن مشخص کرد که همان ابتدا،یعنی سال‌۱۳۹۷ سبب شد این بازه را کمی طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کنند و تا یک سال‌ زمان برای رفع تعهد ارزی بگیریم،اما تجربۀ این ۳،۴ سال ‌به ما می‌گوید این فاصلۀ زمانی نیز راهگشا نیست. برخی کارت‌های بازرگانی به همین دلیل در این مدت باطل شد و بازرگانان صدمه خوردند».

به گزارش فت فتو به نقل از دنیای اقتصاد،وی سوم مردادماه،در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:«یک مشکل اساسی دیگر فرش ابریشم است که یکی از مهم‌ترین صادرات ما است. نیازمند ابریشم باکیفیت هستیم اما امروز ابریشمی که تولید می‌شود،نه کمی و نه کیفی جوابگو نیست،هرچند ما همچنان از آن استفاده می‌کنیم».

وی افزود:«در وزارت جهاد در این زمینه سیاست نادرست انحصار را پی‌گرفتند و در بهمن سال‌۱۳۹۹ نیز با افزایش قیمت،آن را به ۱۵ تا ۲۶‌ هزار ‌تومان افزایش دادند. ما اعتراض کردیم که با لابی در وزارت جهاد به‌جایی نرسید. آقای جهانگیری مستقیما دستور پیگیری داد اما در نهایت در این دولت گفتند وزارت جهاد حق وتو دارد و عملا دولت،وقعی به مشکلات ما ننهاد. امروز و بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ در واقع این رقم به    ۱۵۰‌هزار‌تومان رسیده است؛ این وضعیت یعنی از بین رفتن کامل صادرات فرش قم و اصفهان». / الف

 




تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صادرات فرش دستباف را سخت کرده است

منبع:خبر کرمان
?

تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صادرات فرش دستباف را سخت کرده است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی