تئاتر کودک تماشاچی صادق‌تری دارد | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان – محمد لطیف‌کار: بازیگرها و کارگردان‌هایی که تئاتر کودک کار می‌کنند همواره از اجراهایی که دارند لذت می‌برند و از تماشاچی خود انرژی می‌گیرند. مهدیه فخاری‌پور کارگردان تئاتر «شاهزاده خانم سرزمین زباله‌ها» هم بر همین نکته تاکید می‌کند و می‌گوید:«من تئاتر کودک را برای این دنبال می‌کنم که تماشاچی صادق‌تری دارد. بچه‌ها وقتی […]

نذیر کرمان – محمد لطیف‌کار: بازیگرها و کارگردان‌هایی که تئاتر کودک کار می‌کنند همواره از اجراهایی که دارند لذت می‌برند و از تماشاچی خود انرژی می‌گیرند.

مهدیه فخاری‌پور کارگردان تئاتر «شاهزاده خانم سرزمین زباله‌ها» هم بر همین نکته تاکید می‌کند و می‌گوید:«من تئاتر کودک را برای این دنبال می‌کنم که تماشاچی صادق‌تری دارد. بچه‌ها وقتی کاری را می‌بینند،هر جای آن را دوست داشته باشند،خیلی راحت می‌گویند. و در هر جای اثر هم سوال داشته باشند می‌پرسند».

وی ادامه می‌دهد:«لذتی که ما به کودک می‌دهیم فورا متوجه می‌شویم و برای همین است که عاشق کار کودک هستم».

​​​​شاهزاده خانم سرزمین زباله ها

به گزارش خبرنگار فردای کرمان،کارگردان شاهزاده خانم سرزمین زباله‌ها در جمع گروه رسانه‌ای که از کار او دیدن کرده بودند بیان کرد:«این نمایش دومین کار اجرای عمومی من است».

وی با اشاره به کار تخصصی عروسکی که در خانه یونیما انجام می‌دهد افزود:«سال گذشته نمایش پَر طلا،که یک کار عروسکی بود را اجرا کردم».

فخاری‌پور با بیان این‌که بعد از پر طلا در فکر بودیم که یک کار دیگر انجام بدهیم،ادامه داد:«چند وقت پیش یک کتاب داستان با عنوان جادوگر خوب خواندم،در آن داستان همۀ مردم شهر زباله‌هایشان را روی زمین می‌ریختند و این زباله‌ها به خودشان می‌چسبید. آن‌ها نهایتا همۀ تقصیرها را به گردن پیرمردی که سعی می‌کرد شهر را تمیز کند انداختند».

وی افزود:«پس از آن به این نتیجه رسیدند که عامل این کثیفی خودشان هستند و کس دیگری هم مقصر این همه کثیفی نیست».

فخاری‌پور ادامه داد:«این داستان در ذهن من بود و دلم می‌خواست آن را به‌صورت نمایشنامه در بیاورم،تا این‌که پارسال در اجرای پر طلا،دوستانی از شهرداری برای دیدن کار ما آمدند،پس از آن به ما پیشنهاد دادند یک کار در مورد محیط زیست یا زباله و بازیافت به صحنه بیاریم که از ما حمایت کنند».

وی گفت:«چون از قبل،شهر زباله‌ها را در ذهن داشم به این دوستان گفتم که ما آمادگی داریم این داستان را کار کنیم. و چون پذیرفتند من با دوست عزیزم نسرین خنجری که دانش‌آموختۀ رشتۀ نمایش عروسکی است صحبت کردم و ایشان قبول زحمت کردند که متن را برای ما بنویسند».

وی افزود:«تقریبا از ابتدای آبان ماه پارسال نوشتن متن آغاز شد و تا آذرماه که به دست ما رسید،ما هم تیم این کار را جمع کردیم».

شاهزاده خانم سرزمین زباله‌ها

فخاری‌پور گفت:«اما چون بچه‌ها دانشجو بودند لابه‌لای کلاس‌های بچه‌ها تمرینات را انجام دادیم و تصمیم داشتیم در اردیبهشت‌ماه این کار را برای مدارس اجرا کنیم، ولی چون زمان زیادی تا تعطیلی مدارس نبود فکر کردیم این کار ممکن است سوخت بشود، چون فرصت هماهنگی ما با مدارس خیلی محدود بود».

کارگردان شاهزاده خانم سرزمین زباله‌ها گفت:«بنابراین کار را تاکنون به تاخیر انداختیم و حالا مهرماه است و مدارس هم باز شده و از طرفی همزمان با روز جهانی کودک قرار داریم فکر کردیم زمان خیلی خوبی برای اجرا است».

فخاری‌پور با اشاره به هزینه‌های نسبتا زیاد کار گفت:«در این کار ابتدا قرار بود شهرداری تهیه‌کنندۀ کار ما بشود،ولی وقتی متوجه هزینه‌ها شدند پا پس کشیدند و گفتند تهیه‌کننده نمی‌شویم،و در عوض از کارتان حمایت می‌کنیم».

وی خاطرنشان کرد:«مخصوصا سازمان پسماند که پیگیر بودند کار به اجرا برسد،این حمایت را عملی کردند،قرار شد در زمینۀ تبلیغات سطح شهر و هماهنگی با مدارس از ما حمایت کنند،که مدارس صبح‌ها بتوانند بیایند و کار ما را ببینند».

شاهزاده خانم سرزمین زباله‌ها

وی ادامه داد:«راست‌اش اگرچه هم من و هم آقای ظروفچی آهنگ‌ساز این کار،خیلی به اجرای عموم اهمیت می‌دهیم اما چون در جامعۀ ما تمیزی و حفظ محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است،از همان ابتدا علاقه‌مند بودیم که بچه‌ها صبح‌ها بیایند و این کار آموزشی را ببینند.»

فخاری‌پور با بیان این نکته که آن ‌قدری‌که تئاتر کودک آدم را هیجان‌زده و کودک درونش را دوباره زنده می‌‌کند،کار برای بزرگسال چنین تاثیری ندارد،افزود:«من حوزۀ کودک را همیشه برای این دنبال می‌کنم چون تماشاچی صادق‌تری دارد و بچه‌ها وقتی کاری را می‌بینند هرجای آن را اگر دوست نداشته باشند راحت می‌آیند و می‌گویند. و در هر مورد اگر سوالی داشته باشند می‌پرسند».

وی خاطرنشان کرد:«برای همین است که حوزۀ تئاتر کودک برایم خیلی جذاب است».

وی ادامه داد:«در اثر این رفتار صمیانۀ کودکان است که شما خیلی خوب و راحت با کودکان ارتباط برقرار می‌‌کنید و لذتی را که ما به کودک می‌دهیم فورا متوجه می‌شویم».

فخاری‌پور با تاکید بر این‌که همواره عاشق کار کودک بوده‌ام بیان کرد:«تماشاچی بزرگسال ما معمولا خیلی صادق نیست. در حالی که داخل سالن از کار ابراز رضایت می‌کند وقتی از سالن خارج می‌شود می‌گوید این چه کاری بود؟!».

وی افزود:«نکتۀ دیگر اثرگذاری این نوع کارها بر روی کودکان است. همین تازگی یک مادر به من پیام داد وقتی نمایش را دیده و به اتفاق فرزندش در راه خانه بوده است،فرزندش به او گفته که تصمیم دارد از حالا به بعد اتاق‌اش را مرتب کند و دیگر کثیف نباشد!».

​​​​شاهزاده خانم سرزمین زباله ها

وی گفت:«این برای من خیلی لذت‌بخش است که می‌بینم این نمایش چنین تاثیر آنی روی بچه‌ها دارد،و در واقع تئاتر کودک خیلی زودتر از آن‌چه که تصورش را بکنید پیام‌اش را به مخاطب می‌رساند».

گفتنی است این تئاتر که از هفتۀ پیش در تئاتر شهر کرمان،به روی صحنه رفته است تا ۱۸ آبان‌ماه پذیرای مخاطبان و علاقه‌مندان است.

انتظار می‌رود خانواده‌ها،شهرداری کرمان و نهادهای دولتی و غیردولتی که در حوزه‌های مختلف آموزشی،تربیتی و بهبود محیط زیست فعالیت دارند،از چنین فرصتی بهره ببرند و زمینۀ حضور کودکان را برای تماشای این تئاتر فراهم نمایند.

 

 

شاهزاده خانم سرزمین زباله‌ها

 


تئاتر کودک تماشاچی صادق‌تری دارد

منبع:خبر کرمان
?تئاتر کودک تماشاچی صادق‌تری دارد :اخبار استان کرمان – فرهنگ