بیم‌ها و امیدهای پرواز خارجی در کرمان | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان ـ گروه جامعه: حدود دو هفته به شروع پروازهای کرمان ـ دبی باقی مانده است. نخستین پرواز دبی از ۱۹ شهریورماه جاری برقرار می‌شود و پس از آن،مسافران،هر هفته در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می‌توانند از این پرواز که توسط شرکت فلای‌دبی انجام می‌شود استفاده کنند. راه‌اندازی این پرواز خارجی در کرمان نتیجۀ […]

نذیر کرمان ـ گروه جامعه: حدود دو هفته به شروع پروازهای کرمان ـ دبی باقی مانده است. نخستین پرواز دبی از ۱۹ شهریورماه جاری برقرار می‌شود و پس از آن،مسافران،هر هفته در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می‌توانند از این پرواز که توسط شرکت فلای‌دبی انجام می‌شود استفاده کنند.

راه‌اندازی این پرواز خارجی در کرمان نتیجۀ حدود یک دهه مطالبه‌گری و پیگیری فعالان گردشگری استان است و اکنون که قطعی شده ماندگاری آن به یک اولویت تبدیل شده است. مسعود دهقانی از فعالان باسابقۀ گردشگری و نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان که ۶۰ صندلی این پرواز با ظرفیت ۱۸۵ صندلی را چارتر کرده است،از همۀ فعالان گردشگری استان خواست تا حمایت کنند که این پرواز تداوم داشته باشد. وی در جمع مسئولان دفاتر خدمات مسافرتی استان گفت:«از روز اول این پرواز را حمایت کنید و این‌طور نباشد که بگویید فلانی چارتر کرده خودش کار کند. این پرواز،قدمی برای استان است و نفع عمومی دارد».

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،در نشستی که اخیرا با حضور دفاتر خدمات مسافرتی سراسر استان و جمعی از مدیران فلای‌دبی در کمیسیون گردشگری اتاق برگزار شد،رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه پرواز مستقیم کرمان ـ دبی فرصت بسیار خوبی برای استان است،گفت:«تداوم پرواز و تامین کافی مسافر برای اینکه اقتصادی باشد موضوع بسیار مهمی است».

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود:«در شروع کار ممکن است برخی نارسایی‌ها باشد. جلسات هماهنگی برای این است که مشکلات را به حداقل برسانیم».

وی ادامه داد:«جمعیت هدف این پرواز،خانواده‌های کرمانی خارج از کشور،فعالان اقتصادی و کارشناسان خارجی و شرکت‌های بزرگ مس و گل‌گهر و خودروسازی‌ها هستند. این شرکت‌های بزرگ از این پرواز استقبال کرده‌اند. بقیۀ کار برعهدۀ آژانس‌هاست تا مطمئن باشیم پرواز به اندازۀ کافی مسافر دارد».

وی بیان کرد:«سال‌ها به دنبال این بودیم که یکی از مقاصد اصلی گردشگری فرهنگی و تاریخی ایران بشویم و نشد. الان با این پرواز،کرمان خود به یک مقصد تبدیل شده و می‌تواند با پیرامون خود چندضلعی تشکیل دهد».

وی تاکید کرد:«خواهش می‌کنم قدر این فرصت را بدانیم. ممکن است اختلاف نظر و کدورت هم داشته باشیم. الان وقت تسویه حساب نیست بلکه زمان همکاری است و پرواز باید پایدار باشد».

طبیب‌زاده گفت:«ما در این موضوع ذی‌نفع مستقیم نیستیم. برای استان و توسعۀ استان تلاش می‌کنیم و پای آن هم هستیم».

وی یادآور شد:«با راه‌اندازی پرواز دبی،۳۶۰ نفر در هفته از بار پروازی کرمان ـ تهران برداشته می‌شود».

 

چشم‌انداز توسعۀ پروازها

پویا حلوایی ـ نمایندۀ شرکت فلای‌دبی در این جلسه نیز با بیان اینکه آقای دهقانی ریسک بزرگی برای برقراری این پروازها متقبل شدند،گفت:«استان کرمان با این پرواز به بیش از ۱۵۰ کشور در دنیا متصل می‌شود».

وی افزود:«تبلیغات یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این پرواز است. می‌توانیم شروع پرقدرتی داشته باشیم تا نه‌تنها این پرواز ادامه پیدا کند بلکه اینقدر استان ارزشمند شناخته شود تا فلای‌دبی پروازهای کرمان را گسترش دهد».

قاسم آهنگی ـ مدیرعامل فلای‌دبی در ایران نیز با اشاره به تاثیرات مثبت راه‌اندازی این پرواز بر گردشگری و اقتصاد استان کرمان اظهار کرد:«بنده خودم اهل رشت هستم. خیلی سعی کردم این پرواز را در رشت برقرار کنیم ولی ببینید کرمان چقدر عزیز و مهم است که این پرواز انجام شد».

وی ادامه داد:«فلای‌دبی ۷۸ پرواز بوئینگ دارد و سفارش هواپیمای جدید داده بود ولی بوئینگ نتوانست آن را امسال تامین کند. اهمیت پرواز کرمان به حدی بود که چند پرواز در اروپا و ایتالیا را کنسل کرد تا این پرواز راه‌اندازی شود».

آهنگی بیان کرد:«پس از این،مسافران کرمان به راحتی می‌توانند به دبی و بعد به آلمان و آسیا و بسیاری از کشورهای دیگر سفر کند».

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این پرواز بر رشد اقتصادی کرمان اثر خواهد داشت،گفت:«امیدوارم این پرواز را حفظ کنید. در این‌صورت احتمال دارد فلای‌دبی پروازهای کرمان را روزانه انجام دهد».

 

تاکید بر کیفیت تورها

معین افضلی ـ مشاور گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزۀ بازاریابی و تبلیغات این پرواز قطعا برنامه‌‌ خواهیم داشت،گفت:«از دفاتر خدمات مسافرتی استان می‌خواهم که تورهای ورودی و خروجی را با کیفیت خیلی خوبی برگزار کنند تا مسافران همچنان این پرواز را انتخاب کنند».

وی افزود:«پیش از این،به‌دلیل نبود پرواز بین‌المللی،آژانس‌های مسافرتی روی تورهای ورودی کم‌تر از ۱۰ روز نمی‌توانستند کار کنند و اکنون این مشکل رفع شده است».

وی با بیان اینکه حاضریم دوره‌های آموزشی در خصوص تورهای ورودی برگزار کنیم،ادامه داد:«حضور کرمان در نمایشگاه‌های بین‌المللی در رونق این پروازها و افزایش گردشگران و مسافران بسیار اهمیت دارد».

 

راه دشوار پرواز خارجی

مسعود دهقانی ـ نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان با بیان اینکه مجموعه‌ای از استان همت کردند تا این پرواز راه‌اندازی شود،گفت:«هفت،هشت سال پیگیر این پرواز بودیم تا کرمان از این بن‌بست هوایی خارج شود. همیشه می‌گفتم چرا کرمان نباید پرواز خارجی داشته باشد و مسافران مجبورند با این همه دردسر و مشقت سفر کنند. خدا کمک کرد و دوستان همت کردند تا توانستیم این پرواز را فعال کنیم».

وی با تاکید بر اینکه تداوم این پرواز بسیار مهم است،توضیح داد:«شرکت فلای‌دبی در ابتدا گفت این پرواز را برقرار نمی‌کنیم و تنها اگر ۶۰ درصد پرواز را بگیرید می‌آییم. در غیر این‌صورت پرواز برای ما توجیه ندارد. دل به دریا زدیم و درخواست ۶۰ درصد را دادیم. این پرواز ۱۸۵ صندلی دارد. مراحل که طی شد در قرارداد گفتیم ۶۰ صندلی را می‌گیریم چون فلای‌دبی تبلیغات کرده بود و دیدند کرمان ظرفیت خوبی دارد پرواز را با برنامه‌ریزی گرفتند».

وی افزود:«۲۰ سال پیش که می‌خواستیم پرواز کیش از کرمان را راه‌اندازی کنیم شرکت هواپیمایی ماهان می‌گفت نمی‌صرفد. آنقدر تبلیغ کردیم تا راه‌ افتاد و ادامه یافت».

وی خطاب به مدیران دفاتر خدمات مسافرتی استان اظهار کرد:«از همکاران محترم استدعا دارم ما را تنها نگذارند. اوضاع پرواز اول مطلوب نیست. امید دارم که پرواز دوم به اوضاع خوبی داشته باشد».

دهقانی ادامه داد:«کسانی که می‌خواهند چارتر کنند بیایند و از این فرصت بهره‌مند شوند. با همان نرخ فلای‌دبی حتی دو صندلی را خواستند بگیرند».

وی تاکید کرد:«از روز اول این پرواز را حمایت کنید و این‌طور نباشد که بگویید فلانی چارتر کرده خودش کار کند. این پرواز،قدمی برای استان است و نفع عمومی دارد».

این فعال گردشگری با بیان اینکه برای راه‌اندازی پرواز ضمانت‌نامۀ ۱۰۰ هزار دلاری خواستند و ما ارائه کردیم،گفت:«مسافران یزد و زاهدان و خراسان جنوبی هم می‌توانند از این پرواز استفاده کنند».

وی بیان کرد:«دفاتر خدمات مسافرتی به هر روشی خواستند می‌توانند از این ظرفیت پروازی برای برگزاری تورها استفاده کنند و هیچ محدودیت و مانعی وجود ندارد».

وی با بیان اینکه نرخ‌های پرواز شناور است چون نرخ دلار ثابت نیست،افزود:«الان نرخ بلیت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رفت و برگشت در این مسیر است».

وی افزود:«هیچ رقابتی وجود ندارد. ما دست همه را به گرمی می‌فشاریم تا این پرواز با موفقیت ادامه پیدا کند».

دهقانی اظهار کرد:«برخی دوستان می‌گویند چرا چارتر کردی؟ باید پرواز برنامه‌ای برای کرمان گذاشته می‌شد اما موضوع این است که فلای‌دبی پرواز برنامه‌ای نمی‌گذاشت و در مسیرهایی سرویس می‌دهد که سود داشته باشد».

وی گفت:«علاوه بر رشت،تبریز هم تلاش زیادی کرد تا این پرواز را برقرار کند ولی مسئولان استان کرمان آن‌قدر تلاش کردند تا توانستیم آن را فعال کنیم».

وی با بیان اینکه ما ۶۰ صندلی پرواز را بیش‌تر نگرفتیم،افزود:«آژانس‌ها می‌توانند بقیۀ صندلی‌ها را از سیستم بگیرند».

دهقانی ادامه داد:«تقاضا دارم همه با هم هماهنگ باشیم و دربارۀ این اقدام یک صدای واحد از استان بیرون برود».

وی با تاکید بر اینکه این پرواز متعلق به کل استان کرمان است،بیان کرد:«پرواز چارتر یعنی بازی با روح و روان. من الان آسایش ندارم که چرا اولین پرواز خالی است؟ باید تبلیغات کنم که هزینۀ بالایی دارد. حالا از همه می‌خواهم کمک کنند تا این پرواز تداوم داشته باشد».

 

مخالفت با پرواز چارتری

محمد شیبانی ـ مدیر آژانس مسافرتی کرمان‌بالان اما گفت که مخالف این پرواز است.

وی اظهار کرد:«بنده از سال ۷۷ چارترکننده شدم و ۲۰۰۰ پرواز چارتری از دبی،کرمانشاه و همدان داشتم و الان با پرواز چارتری دبی مخالفم».

وی افزود:«قرار نبود در کرمان پرواز چارتر داشته باشیم و باید برنامه‌ای می‌بود تا همۀ آژانس‌ها خودشان با تمام کشورها ارتباط و ویزا و هتل بگیرند و وابسته به تهران نباشند».

وی ادامه داد:«آقای دهقانی؛ شما نباید این کار را می‌کردید و قطعا در این کار می‌مانید».

وی بیان کرد:«وظیفۀ همۀ آژانس‌هاست که در خصوص این پرواز همکاری کنند اما اول مشخص کنید آیا چارتری است یا نه؟ اینکه می‌گویید به ۱۵۰ کشور می‌رود چطور می‌خواهید بلیت امارات را چارتری بفروشید؟».

شیبانی با بیان اینکه از زحمات آقای دهقانی برای راه‌اندازی این پرواز تشکر می‌کنم،گفت:«ولی قضیه را برای ما روشن کنید. من الان پرواز دبی را باید تبلیغ کنم؟ خودم که می‌توانستم دبی را انجام دهیم. این پرواز آیا وصل به دنیاست؟ برای ما روشن کنید بدانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ آیا پرواز چارتری است یا برنامه‌ای؟».

وی افزود:«این پرواز تعداد زیادی مسافر کانادا خواهد داشت ولی من الان می‌خواهم بلیت صادر کنم می‌توانم روی بلیت امارات،برای کانادا بلیت صادر کنم؟ در جلسۀ استانداری هم گفتم این موضوع را روشن کنید تا همۀ آژانس‌ها کمک کنند».

شیبانی همچنین اظهار کرد:«باید به آژانس‌ها تسهیلات مناسب ارائه شود تا بتوانند این پروازها را حمایت کنند».

وی تاکید کرد:«وضعیت مطلوب این است که آژانس‌های کرمان را به دنیا وصل کنیم. شرایط کنونی اما یعنی همان آش و همان کاسه!».

طبیب‌زاده ـ رئیس اتاق کرمان اما در واکنش با این اظهارات با تاکید بر اینکه پرواز دبی یک فرصت بسیار خوب برای کرمان است،از همۀ فعالان گردشگری خواست تا از تداوم این پرواز حمایت کنند.

مجید دهقانی ـ از دیگر فعالان گردشگری استان کرمان نیز در پاسخ به این اظهارات گفت:«این پرواز برای استان یک نعمت است. هرکسی که می‌تواند حتی ۱۰ صندلی از این پرواز بگیرد خواهش می‌کنم این کار را انجام دهد».

وی افزود:«پرواز ۱۸۵ صندلی دارد. ۶۰ تا چارتر شده،۱۳۵ صندلی در اختیار آژانس‌هاست و در هر مسیری بخواهند می‌توانند از آن استفاده کنند».

وی ادامه داد:«آقای دهقانی ۶۰ تا صندلی رفت و برگشت گرفته است و این،معضلی برای اینکه پرواز برنامه‌ای گرفته شود ایجاد نمی‌کند».

 وی تاکید کرد:«کسانی که می‌خواهند کار کنند جا باز است. من خودم سهمیه از این پرواز گرفتم و خیلی هم راضی هستم و فکر می‌کنم برای ما که دنبال پوشش هزینه‌های دفاتر هستیم،فرصت خوبی است».

 

تاکید بر حمایت از پرواز دبی

امیر حسن‌زاده ـ معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز در این جلسه با اذعان به اینکه جاذبه‌های گردشگری استان تاکنون به‌خوبی معرفی نشده است،گفت:«۱۰ اثر ثبت‌جهانی ایران در کرمان است ولی بسیاری از آن بی‌خبرند».

وی سپس با قدردانی از شرکت فلای‌دبی برای راه‌اندازی پرواز کرمان و دبی اظهار کرد:«زحمت زیادی کشیده شد تا این پرواز فعال شد و الان همه باید هماهنگ باشیم تا کل استان نفع ببرد».

وی با اشاره به ظرفیت مهمی مثل بیابان لوت در کرمان افزود:«زیبایی ریگ یلان و کلوت‌های استان کرمان در هیچ جای دنیا وجود ندارد و می‌تواند در کنار سایر ابعاد گردشگری و نیز توریسم سلامت،گردشگران زیادی را به این خطه جذب کند».

معاون استاندار کرمان گفت:«هزینه‌های بخش درمانی به شدت در دبی یا دیگر کشورها بالاست و قشر زیادی از مردم نمی‌توانند با وجود هزینه‌ها در آنجا درمان کنند،هزینه‌های پایین این خدمات در ایران از جمله در زمینۀ عمل زیبایی،کاشت مو و دندان می‌تواند این بیماران را به کرمان بیاورد».

وی بیان کرد:«یکی از اولویت‌ها می‌تواند گردشگری سلامت باشد و آژانس‌ها برای آن برنامه‌ریزی کنند».

حسن‌زاده افزود:«این پرواز هم برای تفریح مردم امکان خوبی است و نشاط اجتماعی به دنبال دارد و هم ابعاد اقتصادی گسترده‌ای دارد که این بخش آن برای ما بسیار اهمیت دارد». وی اضافه کرد:«اگر به خوبی عمل کنیم حتی یک فرد در کهنوج می‌تواند از منافع این پرواز بهره‌مند شود».

وی از همه خواست تا از این پرواز حمایت کنند که رونق بگیرد. / الف




بیم‌ها و امیدهای پرواز خارجی در کرمان

منبع:خبر کرمان
?بیم‌ها و امیدهای پرواز خارجی در کرمان :اخبار استان کرمان – اقتصادی