به‌کارگیری الیاف الکتروریسی شده در زیست‌الکترود

به گزارش نذیر کرمان؛ دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر مبتنی بر غشای نانوالیاف الکتروریسی شده (ENM) به دلیل سازگاری بالا و عملکرد مکانیکی عالی، مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال، ایجاد الگوی مواد رسانا بر روی الیاف به تجهیزات خلاء گران قیمت یا فرآیندهای اضافی نیاز دارد. برای پرداختن به این موضوع، یک تیم تحقیقاتی مشترک […]



به گزارش نذیر کرمان؛ دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر مبتنی بر غشای نانوالیاف الکتروریسی شده (ENM) به دلیل سازگاری بالا و عملکرد مکانیکی عالی، مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال، ایجاد الگوی مواد رسانا بر روی الیاف به تجهیزات خلاء گران قیمت یا فرآیندهای اضافی نیاز دارد.

برای پرداختن به این موضوع، یک تیم تحقیقاتی مشترک به سرپرستی پروفسور سونگ هوان کو از گروه مهندسی مکانیک دانشگاه ملی سئول و سییون کیم از دانشگاه کونکوک سیستمی را ایجاد کرده است که در آن با استفاده از خاصیت موئینگی و با قرار دادن پشتیبانی از جنس کاغذ کربنی، موفق به ایجاد جریان کارآمد سیال شده است. این غشای نانوالیاف، فرآیند تصفیه را بدون نیاز به تجهیزات خلاء امکان‌پذیر می‌کند.

نتایج این تحقیق در ۲۹ مه در نشریه Advanced Functional Materials  منتشر شد.

این رویکرد با پیوند زیاد نانوسیم و زیرلایه از طریق اثرات فوتوترمال لیزری در مرحله پس از پردازش، ثبات مکانیکی را در محصول نهایی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، این سیستم نشان داد که مدارها حتی در اثر اولتراسونیک‌های قوی پایدار باقی می‌مانند و الگوهای موجود در زیرلایه هنگام کشیده شدن، دست نخورده باقی می‌مانند.

این تیم نقاط قوت سیستم فرآیند توسعه یافته و نتایج خود را از طریق کاربردهای مختلف ارزیابی و تایید کرد. آن‌ها برای این کار از این سیستم در ساخت الکترود ECG ضبط سیگنال برای استفاده در داخل بدن و همچنین یک زیست‌حسگر الکتروشیمیایی اپیدرمی و الکترومیوگرافی اپیدرمی سفارشی (EMG) مبتنی بر رابط انسان و ماشین (HMI) استفاده کردند.

پتانسیل این سامانه الکترونیک نرم مبتنی بر غشای نانوالیاف الکتروریسی شده در بیوالکترونیک اپیدرمی به دلیل سازگاری با بدن انسان و عملکرد عالی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

علاوه بر این، این تحقیق امکاناتی را برای ساخت کارآمد دستگاه‌های الکترونیکی با کشش بالا، قابلیت تنفس و هدایت الکتریکی قابل توجه ارائه کرده است که کاربردهای بالقوه در زمینه‌های مختلف مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی دارد.

انتهای پیام/


به‌کارگیری الیاف الکتروریسی شده در زیست‌الکترود

منبع: بــرنا
? به‌کارگیری الیاف الکتروریسی شده در زیست‌الکترود