انتظارات بورس از دولت چهاردهم چیست؟ | اخبار اصلاحات

اصلاحات نیوز | نوسان‌های اخیر بازار سهام و حواشی پیرامون آن طی ماه‌های گذشته، برخی سرمایه گذاران و به ویژه سهامداران تازه کار را درباره آینده این بازار مردد کرده است. اخیرا حسین عبده تبریزی دکترای علوم بانکداری در خصوص نوسان گیری در بورس گفت: «اگر ۳۰۰ میلیون دارید بانک پس انداز کنید نه بازار […]


اصلاحات نیوز | نوسان‌های اخیر بازار سهام و حواشی پیرامون آن طی ماه‌های گذشته، برخی سرمایه گذاران و به ویژه سهامداران تازه کار را درباره آینده این بازار مردد کرده است. اخیرا حسین عبده تبریزی دکترای علوم بانکداری در خصوص نوسان گیری در بورس گفت: «اگر ۳۰۰ میلیون دارید بانک پس انداز کنید نه بازار سرمایه».

به گزارش فرارو، با توجه به نگرانی‌های اهالی بورس و حواشی پیش امده در جلسه مشاور رئیس جمهور با بورسی ها، فرارو با حمید میرمعینی، کارشناس و فعال حوزه بورس گفتگو کرده است:

درباره سخنان عبده تبریزی سوء تفاهم شد

حمید میرمعینی به فرارو گفت: «نگاهی به سخنان دکتر عبده تبریزی و واکنش‌ها به آن، به اعتقاد من، نشان دهنده یک برداشت اشتباه از سخنان ایشان است. اتفاقا آقای تبریزی همیشه از حامیان و اشخاص تاثیرگذار در بازار بورس بوده اند و خود ایشان نه تنها همیشه بازار را حمایت کرده اند، بلکه بیشترین تلاش را در جهت تجمیع نهاد‌ها و کانون‌های اشخاص حقیقی داشته اند. ایشان خود از حامیان سرمایه گذاری بوده اند. همچنین با توجه به پیشینه و قدمت حضور ایشان در بازار‌های مالی، بعید به نظر می‌رسد که منظور ایشان مخالفت با فعالیت در بازار بورس باشد. شاید بتوان سخنان ایشان را به نوعی اینگونه تحلیل کرد که بازار سرمایه و ورود به آن کار ساده‌ای نیست و شاید برای ورود و سرمایه گذاری در این بازار نیاز به آگاهی بیشتر، تحلیل مناسب‌تر و هوشمندی بیشتر است. همچنین زمان ورود به بازار سرمایه گذاری نیز حائز اهمیت است و نمی‌توان برای ورود به بازار سرمایه به بخت و اقبال تکیه کرد بلکه به دانش کافی نیاز است. افراد نه تنها به اطلاعات و آگاهی بیشتر، بلکه به صبوری بیشتری نیز نیاز دارند.»

وی افزود: «با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر در بازار بورس افتاده است، بسیار مهم است افرادی که فاکتور‌هایی را که اشاره کردم، ندارند، وارد این بازار نشوند، چون این افراد ضربات سنگین و جبران ناشدنی را متحمل خواهند شد. طبیعیست که افراد سرشناس و کارکشته این بازار در خصوص سرمایه گذاری‌ها نگران باشند یا حتی هشدار دهند. سخن آقای عبده تبریزی، بر اساس وضعیت و حال و روز شرایط موجود است. واقعیت این است که سرمایه گذاری در بازار بورس کشور نسبت به بازار‌های دیگر، نیاز به تاب آوری بالاتری دارد. در مجموع شرایطی که در بازار بورس وجود دارد بسیار ویژه و بی سابقه است و تغییر یا بهبود شرایط نیز نامشخص است و نمی‌توان به قطعیت گفت این شرایط در آینده نزدیک بهتر می‌شود. آمار‌ها و شاخص‌های بورس نیز نشان می‌دهد خرابی‌ها و مشکلاتی که در اغلب بخش‌های بازار بورس به وجود آمده حاصل مسائلی نیستند که یک شبه شکل گرفته باشند و ناشی از چندیدن سال تصمیم گیری‌ها و برنامه سازی‌های غلط مسئولان است.»

از دولت چهاردهم انتظار داریم زیرساخت‌ها را تقویت کند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «لازم است برنامه‌هایی با حمایت همه نهاد‌های ذیربط ارائه و اجرا شود. در غیر این صورت هر نوع تلاش و برنامه ریزی بدون ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این بازار، به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید. وجود ناترازی‌های متعدد و مشکلاتی که در این بازار وجود دارد، همگی باعث می‌شوند که بازار بورس، آن طور که انتظار می‌رود، رشد نکند. بخش زیادی از هزینه‌های اضافی که ما متحمل می‌شویم ناشی از همین مشکلات زیرساختی است که نیاز به بازبینی و برنامه ریزی دارد. شاید بتوان گفت بخش زیادی از تضمین‌هایی که برای اجرای برنامه‌های حوزه بورس نیاز داریم، از طریق پیش بینی و برنامه ریزی تحقیقی قابل تحقق است. در سال‌های اخیر بازار سرمایه تحت تاثیر شرایط اقتصادی داخلی و بین المللی، قرار گرفته و سیاست‌های تنظیم پولی و مالی، قیمت گذاری دستوری، تعیین نرخ خوراک واحد‌های تولیدی، افزایش تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان، قطعی برق و گاز در فصول تابستان و زمستان و … بر روند بورس تاثیر منفی گذاشته است.»

وی افزود: «همچنین بازار سرمایه در سال‌های اخیر، تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی، دولت‌ها قرار گرفته است و نگاه دولت‌ها به بازار سرمایه، نگاه عمیقی، نبوده و دولت‌ها شاید نیم نگاهی به بازار سرمایه داشته‌اند که این درست نیست و بازار سرمایه، نیازمند توجه عمیق دولت‌ها است تا بتواند مسیر خود را پیدا کند و سرمایه‌های سرمایه‌گذاران را جذب بنگاه‌های اقتصادی کند. نکته مهم این است که متناسب با تغییرات و تحولات اقتصادی، بازار بورس تغییراتی را تجربه می‌کند. اگر تغییر و تحولات مثبت باشد، بازار بورس نیز تحولاتی مثبت را تجربه می‌کند و اگر این تحولات منفی باشد، بازار سرمایه نیز به سمت منفی حرکت می‌کند. رفتار‌ها و سیاست گذاری‌های سازمان بورس است. متاسفانه در دوره جدید مدیریتی و سال‌هایی که گذشته، کار اساسی و تاثیر گذاری در حوزه رونق و توسعه بازار سرمایه یا افزایش کارایی بازار سرمایه ندیدیم. در حال حاضر بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه، سیاست گذاری‌های دولت است. امیدواریم که دولت چهاردهم با تقویت زیرساخت‌های بازار سرمایه و مشارکت دادن بازار سرمایه در تحولات اقتصادی کشور، شاهد رشد بازار سرمایه باشیم و تجربه‌های تلخ اخیر را مجددا تجربه نکنیم.»


انتظارات بورس از دولت چهاردهم چیست؟

منبع: اصلاحات نیوز
? انتظارات بورس از دولت چهاردهم چیست؟