الگوگیری شیعیان از امام عسکری (ع)در عرصه‌های مختلف | اخبار استان کرمان

کارشناس مسائل مذهبی در گفتگویی به تشریح مسائل حوزه‌های مختلف که مسلمانان می‌توانند از امام حسن عسکری علیه‌السلام الگوگیری کنند، پرداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ضمن تبریک میلاد باسعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام گفت: از خداوند می‌خواهم که به ما توفیق فیض بردن از برکات […]




کارشناس مسائل مذهبی در گفتگویی به تشریح مسائل حوزه‌های مختلف که مسلمانان می‌توانند از امام حسن عسکری علیه‌السلام الگوگیری کنند، پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ضمن تبریک میلاد باسعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام گفت: از خداوند می‌خواهم که به ما توفیق فیض بردن از برکات وجود ایشان و همچنین توفیق زیارت بامعرفت ایشان و ادامه‌دهنده راه این امام بزرگوار را به ما عنایت کند.

این کارشناس مسائل مذهبی ابراز کرد: امام حسن عسکری علیه‌السلام در بین ائمه ما یک موقعیت ویژه دارند، از یک سو در محاصره جدی بودند که ارتباطات ایشان را با مردم قطع بود و به‌سختی امکان ارتباط محیا بود و کاملاً تحت نظر بودند و در نتیجه انجام وظیفه الهی برای ایشان بسیار مشکل بود و نیازمند ظرافت، هضم و دقت‌های لازم بود. ایشان رعایت جوانب مختلف را داشتند تا هم شیعیان دچار مشکل نشوند و هم در عین حال با تبیین و روشنگری‌ها از انحرافاتی که ممکن بود در بین شعیان رخ دهد، جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: امام حسن عسکری علیه‌السلام باید در برابر جریان‌های انحرافی و حکومت جائر و ظالمی که وجود داشت مقابله و حکومت را برای مردم تبیین کنند تا کسی دچار انحراف نشود. همچنین ایشان در برابر عقاید باطلی که وجود داشت در فرقه‌های اسلامی بتوانند جامعه را هدایت کند. این مسائل بخشی از هدایت‌گری امام نسبت به شیعیان و مبارزه با جریان‌های انحرافی است که این مهم درسی برای ماست.

رجبی ادامه داد: شیوه عملکرد امام علیه‌السلام در این زمینه برای همه دوران‌هایی که شیعه در موقعیت خاص قرار می‌گیرد و انواع تهاجمات ایجاد می‌شود، الگو است؛ چرا که شرایط برای انحراف جامعه برای شیعیان و غیرشیعیان فراهم است و ما باید بدانیم که باید چه عملکردی داشته باشیم و چگونه عمل کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: بُعد دیگر زندگی امام حسن عسکری علیه‌السلام که ویژه است، مسئله حفظ و صیانت از وجود مبارک حضرت بقیه‌الله الاعظم است. این مسئله بسیار مهم است، شخصیتی که بناست آینده جهان بشریت را نجات دهد و حکومت جهانی را برپا کند، بالاترین وظیفه، طراحی و برنامه‌ریزی‌ها را برای حفظ و صیانت او باید انجام می‌شد. آن هم با توجه به اینکه در روایات شیعه مشخص شده بود که آن شخصیت، از فرزندان امام حسن عسکری علیه‌السلام است.

وی افزود: باید یک موقعیت بسیار حساس نسبت به حفظ و صیانت از امام زمان (عج) صورت می‌گرفت؛ چراکه دشمن به‌طور کامل می‌دانست که امام زمان (عج) در چه جایگاهی خواهد بود؛ بنابراین امام حسن عسکری علیه‌السلام را کاملاً تحت‌نظر قرار دادند و در این شرایط امام علیه‌السلام باید بتواند از وجود مبارک امام زمان (عج) حفاظت و صیانت کند و این کار بسیار سخت و دقیق بود.

رجبی ضمن اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: برای صیانت و حفاظت از شخصیت‌های نایب امام زمان (عج) و دیگر کسانی که در موقعیت‌های بعدی این چنینی قرار می‌گیرند و حفاظت از شخصیت‌های دینی سرآمد یکی از کارهای مهم است که در این زمینه می‌توانیم از امام حسن عسکری علیه‌السلام الگوگیری کنیم و با توجه به تحولات اخیر در منطقه و اقدامات دشمنان، توجه به این ویژگی مهم امام علیه‌السلام برای نظام اسلامی و جبهه مقاومت یک امر بسیار مهم است.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: شیعیان باید نسبت به امام خود اطلاع داشته باشند چه بسا کسانی به‌دروغ خود را جایگزین امام علیه‌السلام می‌کنند. کما اینکه در نقدهای تاریخی داریم که جعفر کذاب چنین ادعایی داشت و اطرافیان او چنین می‌خواستند وانمود کنند که بعد از امام حسن عسکری علیه‌السلام، امام شیعیان فرد دیگری است و در این عرصه وظیفه سنگین امام مطرح می‌شود که چگونه شخصیت امام زمان (عج) را معرفی کنند که هم شیعیان مطلع شوند و هم در عین حال اخبار وجود مبارک ایشان به‌دست دشمن نیافتد.

وی با بیان اینکه شیعیان بعد از امام یازدهم دچار حیرت و سرگردانی نشدند و ایشان به‌خوبی توانستند وظیفه خود را انجام دادند، عنوان کرد: شیعیان تا زمان امام حسن عسکری علیه‌السلام با امام زنده مشخص مرتبط بودند و در مقطعی شرایطی به‌وجود می‌آید که شیعیان امام خود را در بین خودشان نمی‌بینند. در هر جامعه‌ای این مسئله ایجاد بحران می‌کند و در این شرایط با تدابیر و برنامه‌های بسیار مهم امام حسن عسکری علیه‌السلام بود که زمینه‌سازی‌های لازم را برای چنین شرایطی فراهم کرد.

رجبی ادامه داد: این رویکرد امام علیه‌السلام درسی است که ما باید همواره برای موقعیت هایی که ارتباط مردم با رهبری احیاناً دچار مشکل خواهد شد، باید توجه داشته باشیم که چه شیوه‌ای امام داشتند و ما آن طراحی را داشته باشیم. ما نمونه این مسئله را در زمانی که امام راحل تبعید بودند داشتیم.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: امام حسن عسکری علیه‌السلام با سیره خود در بُعد اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی توانستند جامعه را هدایت کنند و احادیث قابل توجهی از ایشان وجود دارد که این مهم نشان تدبیر و دوراندیشی امام حسن عسکری علیه‌السلام دارد که می‌تواند برای ما الگو باشد و آن این است که ما هیچ‌گاه نسبت‌به وظیفه فرهنگی و هدایت جامعه نباید بی‌تفاوت باشیم.

وی ابراز کرد: امروزه جبهه مقاومت مورد هجوم دشمنان اسلام قرار گرفته و یکی از تلاش‌های دشمنان، جنگ شناختی و ترکیبی است و در این زمینه جامعه ما باید بسیار فعال باشد تا جبهه مقاومت تقویت شود.

انتهای خبر/م


الگوگیری شیعیان از امام عسکری (ع)در عرصه‌های مختلف

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? الگوگیری شیعیان از امام عسکری (ع)در عرصه‌های مختلف