الگوپذیری زنان دفاع مقدس از صبر زینبی | اخبار استان کرمان

نویسنده کتاب «آب، نان، آتش» گفت: در دوران دفاع مقدس زنان با الگو قرار دادن حضرت زینب (س) در مصیبت‌هایی که به آن‌ها می‌رسید صبر پیشه می‌کردند. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» این روزها موضوع پیاده‌روی اربعین در میان عاشقان اهل‌بیت بیش از هر موضوع دیگری مورد بحث است. عده‌ای رفته و […]


نویسنده کتاب «آب، نان، آتش» گفت: در دوران دفاع مقدس زنان با الگو قرار دادن حضرت زینب (س) در مصیبت‌هایی که به آن‌ها می‌رسید صبر پیشه می‌کردند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» این روزها موضوع پیاده‌روی اربعین در میان عاشقان اهل‌بیت بیش از هر موضوع دیگری مورد بحث است. عده‌ای رفته و عده‌ای جامانده‌اند و برخی نیز به تازگی کوله‌بار سفر بسته‌اند برای عبور از مسیری که جابر و حضرت زینب (س) برای اولین‌بار جهت زیارت سیدالشهدا قدم برداشت، آنها نیز قدم بردارند.
 
زنان در کربلا و بعد از آن نقش بسیار مؤثری ایفا کردند تا آن‌جا که زنده بودن عاشورا و روایت واقعی آن حادثه با حرکت عظیم حضزت زینب (س) و زنان به اسارت درآمده واقع شد.

در طول تاریخ اسلام  زنان با تاسی از حضرت زینب (س) نقش مؤثری را ایفا کردند؛ از این‌رو تصمیم گرفتیم با نویسنده کتب دفاع مقدس و تدوین‌گر این دست کتاب‌ها به گفتگو بنشینیم.
 
نامش صدیقه انجم‌شعاع است، ۵۸ سال دارد؛ خودش می‌گوید از دوران دانش‌آموزی شروع به نوشتن داستان‌‌های کوتاه کرده است و عموماً کتاب‌ها و یا خاطراتی که نوشته است از دوران دفاع مقدس یوده است.

این بانوی کرمانی در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی سه سال و نیم حضور داشته آن‌هم بخاطر این‌که همسرش رزمنده بوده است.
انجم‌شعاع حضورش در مناطق جنگی و درک حال و هوای آن زمان را دلیلی بر داشتن تجربیات بیش‌تر دانست.

البته این نویسنده کرمانی تاکید کرد: سال‌ها خبرنگار نشریه ثارالله بودم و مقالات متعددی در رابطه با شهدا و دفاع مقدس می‌نوشتم.

صدیقه ادامه داد: تدوین خاطرات شهدا از جمله کارهایی‌ست که از گذشته تاکنون به آن مشغول بودم اما توانسته‌ام دو کتاب با عنوان «آب، نان، آتش» که روایتی از فرمانده گردان نانوا «چریک پیر» همان مادر شهید زادخوش و «خانه عمه» که مجموعه‌ای از خاطرات خودم و زنانی است که در اهواز به‌سر می‌بردیم؛ را بنویسم.

نذیر کرمان: زنان چه نقشی در جنگ‌های اسلامی از جمله دفاع مقدس و یا مهم‌ترین آن صحنه در کربلا داشته‌اند؟
– 
در هیچ زمانی نمی‌توان نقش زنان را نادیده گرفت حال در هر مقطعی از جمله جنگ، صلح، اجتماع، خانواده و یا در محیط‌های دیگر این نقش انکارناپذیر است چارکه خلقت بر مبنای زن و مرد هر دو است.

در عاشورا مقطعی است که نقش زنان بارز است همان‌طور که در دفاع مقدس نیز نقش زنان آشکار است و به‌هیچ عنوان زن ذلیل نیست بلکه بزرگ و هدایت‌گر و حتی فرمانده و پیش‌برنده رزمندگان به سمت میدان‌ها است.

تا آن‌جا که امام (ره) می‌فرماید از دامن زن مرد به معراج می‌رسد که این در توصیف حضرت زهرا (س) است و بعد از آن فرزند ایشان حضرت زینب (س) ایفای نقش می‌کند و حتی در طول تاریخ اسلام و همچنین در دوران دفاع مقدس در جای جای این کشور نقش زنان و از خودگذشتگی‌های آنان را شاهد هستیم.

نذیر کرمان: از نگاه شما حضرت زینب (س) دارای چه خصلت‌هایی بوده که بانوی اول دشت کربلا است؟
 حضرت زینب (س) نمونه بارز یک زن افتخارآفرین است که مادرشان بهترین زن دنیا و آخرت است و پدرشان حیدر است و از دختری در بهتریت خاندان است بنابراین پرورش حضزت زینب (س) در بهترین خاندان سبب می‌شود که وی بردبار، سخنران، شجاع و با استقامت باشد.

اما چیزی که ما درباره حضرت زینب (س) بیش‌تر صحبت می‌کنیم صبور بودن وی است، این بانوی پرقدرت در نگاه اول باعلم است و در طول سال‌ها خودسازی داشته است تا آن‌جا که حتی بعد از حادثه عاشورا ایشان عبادت و نماز شب خود را ترک نکرده است.

نکته مهم درباره بانوی اول دشت کربلا است که او عاشق ولایت بوده است و وابستگی او به ولایت سبب شد که زندگی‌اش را کنار بگذارد بنابراین چند وجهی است این بانوی بزرگ اما در صحنه کربلا صبر او بیش از همه دیده می‌شود در حالی‌که او مادر، خواهر، پرستار، رهبر زنان در کربلا نیز بوده است.

نذیر کرمان: وجه شباهت زنان دوران دفاع مقدس با عاشورا در چیست؟
 –
 وقتی به دوران دفاع مقدس نگاه می‌کنیم زنانی را می‌بینیم که زینب‌وارانه رفتار کردند، زنانی که همسر و فرزندان‌شان در جبهه حضور داشتند اما علاوه بر حمایت از آنان در پشت جبهه نیز به حمایت از رزمندگان انقلاب پرداختند ضمن این‌که مدیریت خانه و نگه‌داری از سایر اعضای خانواده نیز برعهده آنان بوده است.

این زنان فعالیت‌های اجتماعی و البته مؤثری در دوران دفاع مقدس داشتند از جمله مادر شهیدان زادخوش همان چریک پیر که با فرماندهی خود گردان نانوایان را تشکیل داد و از شنبه تا پنج‌شنبه به مدت هفت سال به پخت نان مبادرت داشتند.

این زن به خانواده رزمندگان و شهدا سر می‌زد و مشکلات آنان را بررسی می‌کرد؛ در هر فصلی متناسب با آن موادغذایی تهیه می‌کرد و به شست و شوی لباس‌های رزمندگان می‌پرداخت. البته از جنس این زنان تا بخواهید در گوشه گوشه مملکت ما در غرب و شزق وجود داشته و مطمئناً وجود دارد.

نذیر کرمان: مثال عینی در خصوص رفتار زنان در طول تاریخ و در توسل به حضرت زینب بیان کنید؟
 در دوران مختلف تاریخ کشور شاهد مقاومت زنان بوده‌ایم برای مثال در دوران کشف حجاب زنانی که سال‌ها از خانه بیرون نیامدند برای آن‌که حیا و عفت را حفظ کنند و یا در دورانی که روضه‌خوانی برای اباعبدالله الحسین (ع) ممنوع بود، زنان با ایفای نقش روضه‌های خانگی را حفظ کردند و بسیاری از زنان که در این راه به شهادت رسیدند.

این توسل زنان به حضرت زینب (س) و تکرار صبر تنها مربوط به زنان ایرانی نیست اکنون در غزه شاهد زنانی هستیم که فرزند شهید خود را بر روی دست می‌گیرند و می‌گویند « حسبنا الله» این یعنی زنان غزه از جایی درس گرفته‌اند که صبر و توکل را سرلوحه خود کرده‌اند و الا کشته‌شدن، ویرانی، جنگ و فراق برای یک مادر بسیار سخت است.

نذیر کرمان: به نظر شما حضرت زینب (س) دارای چه ویژگی‌هایی است که بعد از دیدن صحنه کربلا بیان کرد که «چیزی جز زیبایی ندیدم»؟
– 
نمی‌تواند کسی ادعا کند که از حضرت زینب (س) بیش‌تر مصیب دیده‌ام البته این بانوی صبور از مصیبت‌ها به زیبایی یاد می‌کند و معتقد است آن مصیبتی که شما فکر می‌کنید ازدست‌دادن است برای ما اتفاق نیفتاده است بلکه ما آینده ملت و زنده بودن این کتب را به دست‌آورده‌ایم و این ذبح عظیم باعث زنده شدن اسلام شده است، اگرچه در یک نیم‌روز امام و رهبر‌مان شهید شده است اما در همان لحظه از خون امام حسین (ع) و یارانش هزاران عاشق زنده و بلند شده علم‌دار گشته‌اند.

مصداق این واقعیت می‌توان گفت که اگر گذری به دفاع مقدس بزنیم خواهیم دید که شعار « کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» بود که دلیلی شد تا مردان به میدان جنگ روند و زنان صبر زینبی داشته باشند.

در این دوران همه سختی‌ها مصداقی بیان می‌شد و بیان می‌شد که به یاد شهدای کربلا صبر می‌کنیم و فرزند ما نیز در کنار شهدای عاشورا و یا حتی خیلی‌ها در آبادان مقاومت داشتند و خانه‌هایشان را ترک نکردند.

حتی کسانی‌که از آبادان مهاجرت کردند و به شهرهای دیگر رفتند با خود عظمت آوردند و مردم شهرهای دیگر آنان را احترام می‌کردند.

۳۶ هزار دانش‌آموز شهید داریم یعنی کسانی‌که از پشت نیمکت‌های خود به میدان جنگ رفتند ،شهیدان زیاد کارگر و یا دانشجو در دوران دفاع مقدس داشتیم  و این یعنی هیچ‌کس این افراد را مجبور نکرده است بلکه این افراد از مکتب عاشورا الهام گرفته‌اند.

نقش حضرت زینب (س) به زنان چنان انگیزه و توانایی داد که توانستند فرزندان و همسر خود را به جبهه بفرستند و در شهادت، جانبازی و اسارت عزیزان‌شان صبر کنند.

نذیر کرمان: از زنان دشت کربلا چه درس‌هایی می‌توان گرفت؟
– 
عاشورا الگوی کامل صبر در برابر مصیبت‌ها است البته برای کسانی‌که ایمان داشته باشند، همه می‌دانیم که اباعبدالله الحسین (ع) از آنچه که قرار بود بر او اتفاق بیافتد آگاه بود اما برای زنده نگه‌داشتن دین اسلام صبر کرد.

زنان دشت کربلا اسارت، دوری و حمایت از مردان‌شان را داشتند و این درسی برای سایر زنان اسلام است که در طول تاریخ آنان را الگو قرار دادند. از دست دادن جوان، کودک و صبر بر از دست دادن نیز موضوع دیگری است که زنان کربلا به آن مداومت کردند و طبیعتاً این موضوع الگویی برای زنان اسلام شد و ما می‌بینیم که در دوران دفاع مقدس چگونه زنان ایرانی با این درس آموختن به خوبی امتحان پس دادند.

و البته در کنار همه این آموختن‌ها می‌توان به ولایت‌مداری زنان دشت کربلا به خصوص حضرت زینب (س) اشاره کرد و طبیتاً در این برهه باید به این نکته مهم توجه کرد.

انتهای خبر/ پسند


الگوپذیری زنان دفاع مقدس از صبر زینبی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? الگوپذیری زنان دفاع مقدس از صبر زینبی