جوانان امروزی که با بصیرت و با قدرت بدون ترس در جبهههای مقاومت غزه و لبنان و سوریه پای گذاشتهاند اقتدایشان به فاتح خیبر علیبن ابیطالب است.
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» راه مقاومت در کشورهای اسلامی چنان توسعه یافته که تزلزل و نابودی صهیونیست و مدعیان عمر جاودان به چشم میآید همانها که عداوت و دشمنی خود را از روزی که علی بر مسند امامت نشست آغاز کردند، همانها که کینه فتح خیبر را در دل داشتند امروز در غزه، لبنان و سوریه جولان میدهند و آخرین نفسهای خودشان را با عذاب کودکان و زنان بیگناه، میکشند. روز ولادت امیر مؤمنان علیابن ابیطالب بهانهای شد تا این کینه شتری یهود با آل علی و امامت که جایگاه ولایت بعد از نبی را بر عهده گرفتند، ریشهیابی کنیم و همین امر سبب شد تا با برخی از کارشناسان این بخش به صحبت بنشینیم. فتح خیبر ریشه عداوت یهودیان صهیونیست حامد مصطفویفرد در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» از بعد تاریخی به پیدایش کینه یهود از امام علی (ع) پرداخت و عنوان کرد: از آنجا که یهودیان خیبر در توطئههای گذشته مشرکان به آنها کمک کرده بودند، و در جنگ احزاب نیز با کمکهای مالی یهود از تمام عربستان، مشرکان را جمع کرده بودند، پیامبر اسلام (ص) تصمیم گرفتند که این کانون توطئه را بر چینند. وی افزود: شمار مسلمانان در غزوه خیبر را حدود ۱۵۰۰ نفر نوشتهاند و اهالی خیبر که تعداد آنها را ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر یاد کردهاند، گمان نمیکردند پیامبر به جنگ ایشان برود و به اتکای دژهای بلند و استوار خود که بر قله کوهها قرار داشت و نیز برخورداری از اسلحه و جمعیت فراوان و آب دائمی، میپنداشتند چند سال میتوانند مقاومت کنند. عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان به استراتژی جنگی یهودیان اشاره کرد و گفت: آنان با تکیه به استحکام قلعه، ماندن درون قلعهها را بر نبرد در بیرون ترجیح دادند، دژهای هفتگانه خیبر هر کدام نام مخصوصی داشتند و برای حفاظت از این دژها، در کنار هر کدام از آنها برج مراقبت ساخته شده بود، تا نگهبانان برجها، جریان خارج قلعه را به داخل گزارش دهند. مصطفویفرد مدعی شد: نوع ساختمان قلعههای خیبر به گونهای ساخته شده بود که ساکنان آنها بر بیرون قلعه تسلط کامل داشتند و با منجنیق و غیره میتوانستند دشمن را سنگباران کنند. این کارشناس علوم معارف ادامه داد: نقش پررنگ علی (ع) در فتح قلعههای خیبر در تاریخ مشهود است، مسلمانان به فتح این دژهای هفتگانه اقدام کردند، در یکی از روزها ابوبکر مامور فتح شد و با پرچم سفید تا لب دژ آمد، مسلمانان نیز به فرماندهی او حرکت کردند، ولی پس از مدتی بدون نتیجه بازگشتند. وی ادامه داد: روز دیگر فرماندهی لشکر به عهده عمر واگذار شد، او نیز داستان دوست خود را تکرار کرد و پس از بازگشت از صحنه نبرد، دلاوری و شجاعت فوقالعاده رئیس دژ «مرحب» را عامل ناکامی خود میدانست، در این موقعیت حساس که همه به شدت از اوضاع پیش آمده ناراحت بودند، پیامبر افسران ارتش را جمع کرد و فرمودند: «این پرچم را فردا به دست کسی میدهم که خدا و پیامبر را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند و خداوند این دژ را بدست او میگشاید. مصطفوی افزود: پیامبر در آن لحظه فرمودند؛ او مردی است که هرگز پشت به دشمن نکرده و از صحنه نبرد فرار نمیکند.»، فردا وقتی پیامبر سراغ علی (ع) را گرفتند، گفتند: او دچار درد چشم است (که ظاهراً به دلیل نبردهای روزهای قبل و مواد آتشزای یهودیان بوده است، پیامبر دستی بر دیدگان وی کشیده و در حق ایشان دعا کرده و سپس به وی دستور پیشروی دادند. عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ادامه داد: وقتی حضرت علی (ع) به قلعه رسیدند، در قلعه باز شد و دلاوران یهود از آن بیرون ریختند، نخست برادر مرحب «حارث» جلو آمد، نعره او آنچنان مهیب بود که سربازان همراه حضرت بیاختیار عقب رفتند، ولی امیرالمؤمنین پا برجا ماند و بعد از لحظاتی جسد مجروح حارث به روی خاک افتاد. وی افزود: «مرحب» برای گرفتن انتقام برادر خود جلو آمد و رجزخوانی کرد، پس از رجزخوانی صدای شمشیرها و جنگ این دو تن وحشت عجیبی بر دل ناظران نهاده بود که ناگهان شمشیر برنده حضرت بر فرق مرحب فرود آمد و سپر و کلاه خود و سر را تا دندان به دو نیم کرد، با این صحنه سایر دلاوران پا به فرار گذاردند و برخی در نبرد تک به تک کشته شدند. مصطفوی مدعی شد: در این میان سپر علی (ع) با ضربهای از دستش افتاد، ایشان متوجه در دژ شدند و آن را از جای خود کندند، و تا پایان جنگ به عنوان سپر از آن استفاده کردند، پس از آنکه آنرا بر روی زمین افکندند، هشت نفر از نیرومندترین سربازان اسلام سعی کردند آن را از این رو به آن رو کنند، اما نتوانستند. وی خاطرنشان کرد: این چنین بود؛ قلعهای که روزها لشکر اسلام را معطل کرده بود، در لحظاتی نه چندان طولانی به دست امیر مؤمنان علی (ع) گشوده شد و بر خلاف آنچه تصور میشد، یهودیان خیبر سرانجام پس از حدود یک ماه جنگ و محاصره مغلوب مسلمانان شدند و علت کینه یهود از علیبن ابی طالب همین اتفاق است. فتح خیبر الگوی جوانان جبهه مقاومت است مهدی تقویرفسنجانی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» به ابعاد دیگر کینه یهود از امیر مومنان علی (ع) اشاره کرد و گفت: نام ابرمرد تاریخ بشریت علیبن ابیطالب (ع) یادآور فتوحات و ویژگیهای منحصر به فرد ایشان در تاریخ اسلام است که یکی از مهمترین فتوحات ایشان، فتح خیبر بود. وی افزود: این واقعه نه تنها بهعنوان یک پیروزی نظامی، بلکه بهعنوان نمادی از مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم شناخته میشود، فتح خیبر در سال هفت هجری، بهعنوان یکی از مهمترین فتوحات اسلامی، نشاندهنده قدرت و اراده حضرت علی (ع) در برابر دشمنان اسلام است. تحلیلگر مسائل سیاسی اذعان کرد: این فتح نه تنها به عنوان یک پیروزی نظامی، بلکه بهعنوان یک الگو برای مقاومت در برابر ظلم و ستم تلقی میشود، چرا که آن حضرت با شجاعت و ایمان، در این نبرد به پیروزی رسید و نشان داد که با توکل به خداوند و اراده قوی، میتوان بر مشکلات فائق آمد. تقویرفسنجانی تاکید کرد: امروز، جبهه مقاومت در غزه به عنوان نمادی از ایستادگی و مبارزه علیه ظلم و تجاوزات، ادامهدهنده راه امام علی (ع) است، این جبهه، با الهام از آموزههای اسلامی و تاریخ پرافتخار اسلام، بهویژه فتح خیبر، به مبارزه با دشمنان خود ادامه میدهد. وی تاکید کرد: بدون تردید صلابت و پایمردی جبهه مقاومت امروز در برابر دشمنان عنود اسلام استمرار همان حرکتی است که با رشادت و پایمردی مولای متقیان علی (ع) به پیروزی اسلام و غلبه بر دشمنان به ویژه جماعت کینهتوز یهود بنینضیر منجر شد، صهیونیستهای امروز در فلسطین اشغالی با حمایت و پشتیبانی آمریکای جنایتکار همان آتشی را در منطقه افروختهاند که روزگاری یهودیان بنینضیر با همراهسازی قریش علیه پیامبر (ص) به راه انداختند. تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: با ملاحظه این دو رویداد به وجوه تشابه گوناگونی برمیخوریم که برخی از آنها به شرح ذیل است: ایمان و توکل به خدا؛ همانطور که حضرت علی (ع) در فتح خیبر به خداوند توکل کرد، جبهه مقاومت نیز با ایمان به خدا و حمایتهای الهی به مبارزه ادامه میدهد. عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان اذعان کرد: دومین عامل شجاعت و فداکاریست، شجاعت حضرت علی (ع) در میدان نبرد، الگویی برای مبارزان امروز است که با فداکاری و از خودگذشتگی، در برابر دشمنان ایستادگی میکنند و وحدت و همبستگی آخرین عامل است زیرا فتح خیبر نشاندهنده اهمیت وحدت در صفوف مسلمانان است، جبهه مقاومت نیز با تاکید بر وحدت، سعی در ایجاد همبستگی میان گروههای مختلف دارد. وی با بیان اینکه فتح خیبر الگویی عملی برای مقابله با دشمنان داخلی و خارجی است، گفت: امروزه نیز خیبرهای دیگری شکل گرفته که لازم است مسلمین برای فتح آنها با مبارزه سختافزاری و نرمافزاری کمر همت ببندند، این خیبرها میتواند شامل چالشهای فرهنگی، سیاسی یا اقتصادی باشند که دشمنان اسلام برای تضعیف امت اسلامی بهوجود آوردهاند. تقویرفسنجانی اذعان کرد: همانطور که حضرت علی (ع) با شجاعت و ایمان خیبر را فتح کردند، مسلمانان نیز باید با بهرهگیری از ایمان، اتحاد و رهبری شایسته، در برابر این خیبرهای نوین از خود مقاومت نشان دهند، بنابراین فتح خیبر بهعنوان یک الگو، نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در مبارزات معاصر نیز مورد توجه قرار دارد. کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت در غزه با پیروی از آموزههای حضرت علی (ع) و الهام از فتوحات ایشان، بهعنوان نمادی از ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ستم شناخته میشود، این ارتباط تاریخی و معنوی، نشاندهنده آن است که حرکت امام علی (ع) همچنان ادامه دارد و الهامبخش نسلهای جدید در مبارزه با ظلم است. بصیرت رمز فتح خیبر بود غالب قدیری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» از هراس یهودیان خیبرنشین که ریشه ترس صهیونیستهای امروز است، سخن به میان آورد و تاکید کرد: در صفحات نورانی تاریخ اسلام، برگی زرین و جاودانه به نام فاتح خیبر، امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب علیهالسلام میدرخشد. وی ادامه داد: او تجلی شکوه شجاعت و بصیرت بود که در هرگام، مسیر حقیقت را برای پیروانش روشن ساخت، خیبر، دژ محکم و مستحکم با دیوارههای برنجین، نه تنها مکانی جغرافیایی، بلکه نمادی از چالشهای سخت و موانع سرسخت بر سر راه عدالت و آزادی بود. عضو هیات علمی گروه معارف و قرآن دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ادامه داد: در آن روزهای پرالتهاب، وقتی که صحابه از روبهرو شدن با قلعههای خیبر به هراس افتاده بودند، رسول اکرم صلیالله علیه و آله به سوی کسی نظر افکند که نه از هیبت دژها هراس داشت و نه از خشم دشمنان؛ که او علیست، کسی که مرد میدانهای دشوار و الگوی مقاومت و استقامت بود. وی افزود: علی علیهالسلام با قلبی مملو از ایمان و ارادهای آسمانی، همچون عقابی که بیباکانه به سوی شکارش میشتابد، به خیبر نزدیک شد، ضربه شمشیرش، نه تنها قفلهای آهنین دژ را گشود، بلکه زنگارهای ترس و تردید را از دل یاران زدود، شمشیر او تبلوری از عدالت بود که به فرمان حقیقت و هدایت باطن زلال پیامبر (ص) صلح و دوستی حرکت کرد. قدیری اذعان کرد: اما فتح خیبر تنها قصه شجاعت نیست، بلکه نماد بصیرت است، علی علیهالسلام نه تنها در میدان رزم فاتح بود، بلکه در عرصههای تفکر و بصیرت، رهبری بیهمتا به شمار میآمد، او با دلی پر از عشق به انسانیت و چشمی تیزبین نسبت به فتنههای پنهان و آشکار، نهال بیداری را در دلهای جوانان امروز به ودیعه نهاد. عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ادامه داد: برای جوانانی که در روزگار ما با فریب و نیرنگهای استکبار مواجهاند، زندگی و سیره علیبن ابیطالب علیهالسلام مشعلی فروزان است، این مشعل با نور شجاعت و بصیرت، راه را روشن میکند تا بتوانیم در برابر طوفانهای سخت معاصر، محکم و استوار بایستیم تا حق و عدالت را پیروز گردانیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: بدینسان، علی علیهالسلام فراتر از یک فاتح میدان نبرد، رهبر دلها و ذهنهایی بود که در فراز و نشیب تاریخ، همواره جوشان و بیدار باقی ماندهاند، او برای ما نه تنها دیروز، بلکه همواره فردا است و حضور جوانان مستدام در جبهه مقاومت نشانه این امر است. انتهای خبر/ طهماسبی