افزایش ۵ درصدی مصرف آب با افزایش دما | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب،خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت:«در ایران به‌طور میانگین ۱ درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۳ تا ۵ درصد شده است». علی سیدزاده،راهکار آبفا برای عبور از این شرایط سخت را مدیریت و کاهش مصرف […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب،خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت:«در ایران به‌طور میانگین ۱ درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۳ تا ۵ درصد شده است».

علی سیدزاده،راهکار آبفا برای عبور از این شرایط سخت را مدیریت و کاهش مصرف دانست و بر پرهیز از مصارف غیرضرور شهروندان ازجمله پرهیز از شست‌وشوی خودرو،حیاط و مشاعات ساختمان،استفادۀ حداکثری از ظرفیت ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی،رعایت ساعت مناسب برای آبیاری گیاهان و کاهش مدت زمان استحمام به ۵ دقیقه تاکید کرد.

وی همچنین بررسی اتصالات آبی کولرهای آبی را مورد تاکید قرار داد و افزود:«کولرهای آبی در صورت چکه کردن در مصرف آب اثرگذار  است و با روشن‌ شدن کولرهای آبی به‌طور متوسط ۲۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز بر مصرف هر خانوار افزوده می‌شود».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایلنا،سیدزاده با بیان اینکه افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقۀ غرب آسیا با این شرایط روبه‌رو است،اظهار کرد:«بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی در دو هفتۀ پیش رو شاهد افزایش بی‌سابقۀ دما در سراسر کشور خواهیم بود که به دلیل همزمانی این افزایش دما در نقاط مختلف کشور،تقاضای مصرف برق و آب در کشور به شدت افزایش می‌یابد».

وی با بیان اینکه تغییرات مصرف آب متناسب با دما در آستانه‌های متفاوت دمایی متفاوت است،توضیح داد:«بر اساس مطالعات انجام شده در آستانۀ اول ۱۴ درجه با مثبت یا منفی ۲ درجه تغییرات دما اثری بر مصرف ندارد،در آستانۀ دوم ۳۰ درجه با مثبت و منفی ۲ درجه تغییرات مصرف و دما خطی است و در آستانۀ سوم دمای بالاتر از ۳۰ و به‌ویژه ۴۰ درجه تغییرات کم دما باعث افزایش زیاد مصرف می‌شود».

سیدزاده با بیان اینکه در ایران به طور میانگین ۱ درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۲.۵ درصد شده است،خاطر‌نشان کرد:«این درحالی است که برخی شهرها با افزایش ۵ درصدی مصرف آب مواجه بوده است».

مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب،خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ارتباط با سرانۀ مصرف کل آب شرب در ایران یادآور شد:«بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور (سپتا) مصارف خانگی و غیرخانگی ۲۳۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز اعلام شده است. این رقم در برخی از کلانشهر‌های کشور ازجمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه‌روز می‌رسد». /پ




افزایش ۵ درصدی مصرف آب با افزایش دما

منبع:خبر کرمان
?افزایش ۵ درصدی مصرف آب با افزایش دما :اخبار استان کرمان – اقتصادی