استاندار کرمان کشت تابستانه در جنوب کرمان کنترل شود

استاندار کرمان، کنترل کشت تابستانه در جنوب استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این کار به اصلاح آب و خاک کمک می‌کند. به گزارش «نذیر کرمان» به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار روز پنج‌شنبه در نشست بررسی برنامه الگوی کاشت در جنوب استان عنوان کرد: واقعیت این است که در […]


استاندار کرمان، کنترل کشت تابستانه در جنوب استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این کار به اصلاح آب و خاک کمک می‌کند.

به گزارش «نذیر کرمان» به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار روز پنج‌شنبه در نشست بررسی برنامه الگوی کاشت در جنوب استان عنوان کرد: واقعیت این است که در جنوب استان باید اصلاح الگوی کشت را انجام دهیم و گریزی از آن نداریم.

وی ادامه داد: در بحث الگوی کشت چند نشست با کشاورزان برگزار کردیم و ضرورت‌های آن را گفتیم و صحبت‌های کشاورزان را شنیدیم.

استاندار کرمان گفت: کشاورزی ما به دلایل مختلف با مصرف بی‌رویه آب، خاک، کود، سم و عدم استفاده بهینه بذر مواجه است و بخشی از کار را مراکز تحقیقات کشاورزی باید کمک کنند.

فداکار تصریح کرد: اجرای صرف بخش‌نامه‌هایی که در خارج از استان برای کشاورزی ما نوشته شده، حتما ما را با چالش مواجه می‌کند، چون اقتضائات محلی در آن دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از اقتضائات کشاورزی مباحث اجتماعی است و مردم به کشت یک محصول عادت کرده‌اند، افزود: مهم است که در معرفی الگوی کشت به ظرفیت اقلیم برای محصولات جدید توجه کنیم که کشاورزان هم پذیرش داشته باشند.

استاندار کرمان گفت: کشاورز به دنبال درآمد و معیشت است، پس باید محصولی را معرفی کنیم که پذیرش داشته باشد. استفاده بی‌رویه و غیراصولی از آب و خاک به منابع آسیب زده و جهاد کشاورزی هم به تنهایی نمی‌تواند کار را پیش ببرد.

فداکار اظهار کرد: بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی که در جنوب استان کرمان اجاره داده می‌شود مربوط به شرکت کشت و صنعت است که می‌تواند به تغییر الگوی کشت بپردازد.

وی گفت: شرکت ماهان در نقاطی از استان بحث الگوی کشت را اجرا کرده و موفق هم بوده است، با معرفی این الگو‌ها به کشاورز و اطلاع آنها از میزان بازدهی و مصرف آب، حتما همراه خواهند شد.

استاندار کرمان عنوان کرد: ما الگوی کشت بومی می‌خواهیم که متناسب با منطقه باشد، هیچ اشکال ندارد که کشاورزان سیب و پیاز کشت کنند، اما کنترل شده باشد و مباحث صادراتی و تعرفه و … دیده شود.

فداکار اظهار داشت: نظام تعرفه‌ای بدون هماهنگی با استان مشکل‌ساز است، منافع تعرفه باید در استان بیاید.

وی افزود: ظرفیت فوق‌العاده‌ای در جنوب برای صادرات وجود دارد، هدفمند برای صادرات سرمایه‌گذاری کنیم، چون مردم و کشاورزان هم آمادگی دارند.


استاندار کرمان کشت تابستانه در جنوب کرمان کنترل شود

منبع: تــابناک
? استاندار کرمان کشت تابستانه در جنوب کرمان کنترل شود