استاندار روحانی، استاندار پزشکیان شد؛ هادی حق‌شناس کیست؟ | اخبار اصلاحات

هادی حق‌شناس متولد ۱۳۴۶ در روستای اسپند در شهرستان صومعه سرا است. خانواده او در کودکی حق شناس به شهرستان انزلی مهاجرت کرد و او دوره دبستان تا مقطع دیپلم را در انزلی به پایان رسانید. حق شناس با آغاز جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی سپاه انزلی به عنوان بسیجی داوطلب به جبهه […]


هادی حق‌شناس متولد ۱۳۴۶ در روستای اسپند در شهرستان صومعه سرا است. خانواده او در کودکی حق شناس به شهرستان انزلی مهاجرت کرد و او دوره دبستان تا مقطع دیپلم را در انزلی به پایان رسانید.

حق شناس با آغاز جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی سپاه انزلی به عنوان بسیجی داوطلب به جبهه اعزام و بار‌ها دچار مجروحیت شد. او دارای مدرک کارشناسی برق از دانشگاه علم و صنعت تهران است. بعد از اتمام دوره کارشناسی وارد سازمان بنادر شده و در آنجا مشغول به کار شد. به مرور در همانجا مسئولیت گرفت و مدیرکلی بنادر و دریانوردی استان‌های مازندران، خوزستان و گیلان را در سابقه کاری خود دارد و در دوره‌ای معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم بوده است.

حق شناس دکتری اقتصاد دارد و در دانشگاه تدریس می‌کند. او بعد از این که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ از حسن روحانی حمایت می‌کرد، در دو دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان استاندار گلستان معرفی شده بود. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی بخش بندری، عضو هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی این بندر، رئیس هیات قایقرانی گیلان هم از دیگر جایگاه‌هایی بوده که او حضور داشته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت که علاوه بر سوابق اجرایی همچون معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، مشاور استانداری گیلان، مشاور اجرایی وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت تعاون، سوابق سیاسی بسیاری نیز در کارنامه خود دارد.

ریاست کمیته سیاسی جبهه اصلاحات گیلان، ریاست ستاد انتخاباتی کارگزاران سازندگی در ادوار مختلف و معاونت سیاسی ستاد انتخاباتی پزشکیان گیلان و رئیس میز دانشگاه آزاد استان گیلان در انتخابات اخیر، به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های حزبی و سیاسی حق شناس بوده است.
نماینده مجلس هفتم و ناکام از حضور در دوازدهمین دوره مجلس

او سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را هم دارد و نماینده مردم انزلی در مجلس هفتم بود. حق شناس در این دور از انتخابات با کسب ۵۳،۷۴۱ درصد آراء معادل ۳۹.۳۶ آرای واجدین شرایط به مجلس راه یافت.

او در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز کاندیدا شد، اما از ورود به مجلس بازماند. او در ایام تبلیغات خود بار‌ها تاکید کرده بود که احزاب اصلاح طلب از جمله احزاب اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی، همبستگی ایران اسلامی، مردم سالاری همچنین انجمن اسلامی مهندسان حمایت خود را از کاندیداتوری او برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.
حق شناس و انتقاد از دولت سیزدهم؛ وزرای ناکارآمد و بی توجهی به تحریم

حق شناس به صورت کلی در طول سه سال عمر دولت سیزدهم از منتقدان جدی عملکرد این دولت، وزرا و البته بی توجهی به مساله تحریم بود. او در اسفند سال ۱۴۰۲ در گفت و گویی تاکید کرده است که «پایین بودن بهره وری و ناکار آمدی برخی دولتمردان هم یکی دیگر از مشکلات کشور است، چرا که وقتی وزیری ادعای ایجاد شغل با یک میلیون تومان را مطرح کرده و وزیری دیگر مدعی ایجاد یک میلیون مسکن در طول یک سال شده و به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند، نمی‌توان آن را گردن تحریم انداخت.»

فروردین سال ۱۴۰۳ هادی حق شناس در گفت و گویی با خبرگزاری خبرآنلاین درباره عملکرد دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که که تحریم دلیل عدم تحقق اهداف پیش‌بینی شده در قالب وعده انتخاباتی را چه می‌دانید؟ گفت: «مثل روز روشن بود که آقای رییس‌جمهور با پیچیدگی‌های اقتصادی آشنا نیستند. یادم هست در تبلیغات انتخاباتی ایشان حرفی زدند که من و بسیاری از دوستان این نتیجه را گرفتیم که برآوردشان از تاثیر تحریم بر اقتصاد ایران غیرواقعی است.»

او همچنین در انتهای این گفتگو تاکید کرد: «من سیگنالی نمی‌بینم که نشان دهد شعار‌ها قرار است به واقعیت تبدیل شوند. به نظر من دولت سیزدهم درد را درست تشخیص نداده و در نتیجه انتظار درمان از کسی که دلیل بیماری را نمی‌داند، اشتباه است».
حق شناس و انتقاد از سیاست افزایش قیمت بنزین

حق شناس به عنوان دکتری اقتصاد در حوزه‌های مرتبط با این موضوع اظهار نظر می‌کند و در آخرین گفتگو در حوزه افزایش قیمت انرژی با روزنامه آرمان ملی گفته در ارتباط با زمزمه‌های افزایش قیمت سوخت توسط دولت گفته است که «در ایران در خصوص مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی معمولا با معلول برخورد می‌شود نه علت. در این معنا که پرسیده نمی‌شود که چرا مصرف سوخت و بنزین در ایران بالاست؟ آیا مردم مصرف‌گرا هستند؟ یا اینکه تولید در ایران محصولات با مصرف به جامعه ارائه می‌دهد. خودرو‌ها در ایران پرمصرف هستند؟ چرا خودرو‌ها پر مصرف هستند؟ به علت خودروساز‌های ما این اتفاق افتاده است. خودروساز‌های دنیا خودرو‌هایی می‌سازند که به ازای هر صد کیلومتر زیر ۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این در حالی است که خودرو‌های ساخت ایران خودرو به ازای هر صد کیلومتر دو برابر مصرف می‌کند یعنی همین یک نکته اگر صحت داشته باشد که همه کارشناسان معتقدند خودرو‌های ایرانی بیش از ۴۰ یا ۵۰ درصد خودرو‌های خارجی مصرف می‌کنند در این صورت می‌توان این استدلال را داشت که مصرف ایران بی رویه است؛ لذا به جای اینکه خودروی مناسب در اختیار مردم قرار دهیم هر چند سال یک بار به سراغ قیمت بنزین می‌روند».


استاندار روحانی، استاندار پزشکیان شد؛ هادی حق‌شناس کیست؟

منبع: اصلاحات نیوز
? استاندار روحانی، استاندار پزشکیان شد؛ هادی حق‌شناس کیست؟