از چهل‌منبرون تا علم‌گردانی رسوم کرمانی در محرم

کرمان هم‌چون سایر شهرهای کشور مراسم مختص به خود دارد که در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش سال‌هاست که نسل به نسل انجام می‌شود از جمله این مراسم می‌توان به چهل‌منبرون اشاره کرد. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» محرم که از راه می‌رسد، عاشقان و شیعیان اباعبدالله الحسین (ع) […]


کرمان هم‌چون سایر شهرهای کشور مراسم مختص به خود دارد که در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش سال‌هاست که نسل به نسل انجام می‌شود از جمله این مراسم می‌توان به چهل‌منبرون اشاره کرد.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» محرم که از راه می‌رسد، عاشقان و شیعیان اباعبدالله الحسین (ع) سیاه‌پوش می‌شوند و در و دیوار شهرها نیز از این اندوه سیاه شده و خیمه‌های عزاداری برپا می‌شود.

کرمان شهری است که در گذر سال‌ها نسل به نسل سعی کرده تا آداب و رسوم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را حفظ کند. چهل منبرون، علم‌گردانی، پخت نذری‌ها و عاشوری و تعزیه‌ها همه و همه آدابی است که هر ساله با رسیدن به محرم در کرمان اجرا می‌شود.

علم‌گردانی
 عموماً علم‌گردانی را قبل از روز نهم و دهم عاشورا یعنی قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی انجام می‌دهند، در این رسم در حالی‌که علم آن منطقه که عموماً از چوب و با پارچه‌های رنگی از رنگ سبز و سرخ آراسته شده درب خانه‌ها برده می‌شود.

در این آیین روحانی به همراه مردم با خواندن اشعاری به درب خانه‌ها می‌روند. اشعاری با این وصف که:

برسرخوانت نمک‌گیر شدم/ من که زیر علمت پیر شدم/ ذکر تو گویم نیفتم بر زمین/ جان فدای یل ام‌البنین (س)
  و یا شعر دیگری با این وصف که  آید نوایی از جنان ابوالفضل (ع)/ ذکر لب علم‌کشان ابوالفضل (ع)/ ذکر لب هر پهلوان ابوالفضل (ع)/ دارد ز حیدر(ع) او نشان ابوالفضل (ع)

در نهایت صاحب هر خانه با روشن کردن اسپند و کندر، نذورات خود را هدیه می‌کند.

چهل‌منبرون
آیین چهل‌منبرون از جمله رسوم ویژه مردم کرمان است به این روش که مردم کرمان در شام غریبان امام حسین(ع) چهل شمع را با پای برهنه در چهل تکیه و منبر برده و روشن می‌کنند.

سید محمدعلی گلاب‌زاده کرمان‌شناس شهیر کرمان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی«نذیر کرمان» در رابطه با رسوم کرمان گفت: از دیرباز تاکنون مردم کرمان زندگی خود را به اهل‌بیت (ع) گره زده‌اند و به خوبی این موضوع را می‌توان در شیوه و روش زندگی آنان دریافت.

وی ادامه داد: یکی از خانه‌هایی که حتی در زمان پهلوی که ممنوعیت عزاداری بود اما به عزاداری در آن پرداخته می‌شد خانه سید خوشرو بود، خانه‌ای که یکی از قطب‌های عزاداری در شهر کرمان است.

گلاب‌زاده عنوان کرد: در شب عاشورا که به شام غریبان نیز معروف است کرمانی‌ها در مراسمی به‌نام چهل‌منبرون ۴۰ شمع را با پای برهنه به ۴۰ منبر می‌رساندند و عزاداری می‌کردند.

تعزیه و شبیه‌خوانی
تعزیه و یا شبیه‌خوانی از جمله شیوه‌های دیگر عزاداری است که کرمانی‌ها انجام می‌دهند. در این مراسم عده‌ای در نقش یزید و سپاه او در خالی‌که لباس‌هایی با رنگ قرمز پوشیده‌اند و عده‌ای دیگر نیز نقش اهل بیت امام حسین (ع) و یارانش را اجرا می‌کنند در حالی‌که لباس‌هایی با رنگ سبز پوشیده‌اند.


تعزیه در کرمان در برخی از روستاها هم‌چون ده‌زیار، چترود و زنگی‌آباد با عظمت بیش‌تری برگزار می‌شود به‌گونه‌ای که اکنون این مناطق در طول سال گردهمایی‌ها و مراسم کشوری را در رابطه با تعزیه برگزار می‌کنند.

البته وجود نسخه‌های تعزیه‌خوانی با قدمت بالای ۱۲۰ سال نشان می‌دهد که کرمان از جمله پرچم‌داران تعزیه در کشور است.

انتهای خبر/ پسند

 


از چهل‌منبرون تا علم‌گردانی رسوم کرمانی در محرم

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? از چهل‌منبرون تا علم‌گردانی رسوم کرمانی در محرم