از فعالیت مشاوران املاک غیرمجاز جلوگیری می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان با اشاره به لازم اجرا شده قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیر ۱۴۰۳ گفت: بر اساس ماده ۳ این قانون، بنگاه‌های مشاور املاک موظفند همه قرارداد‌های خود را در سامانه املاک و مستغلات ثبت کنند. به گزارش نذیر کرمان؛ مجتبی قدیمی اظهار داشت: لازم […]


دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان با اشاره به لازم اجرا شده قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیر ۱۴۰۳ گفت: بر اساس ماده ۳ این قانون، بنگاه‌های مشاور املاک موظفند همه قرارداد‌های خود را در سامانه املاک و مستغلات ثبت کنند.

به گزارش نذیر کرمان؛ مجتبی قدیمی اظهار داشت: لازم الاجرا شدن قانون الزام به ثبت معاملات غیرمنقول با هدف ایجاد آرامش در بازار مسکن انجام شده که ثبت‌نام در مدارس، تعویض پلاک، دریافت دسته چک و سایر خدمات وابسته به ثبت معاملات در سامانه است.
 وی تأکید کرد: بنگاه‌های مشاور املاکی که پروانه کسب دارند، اما فاقد پروانه تخصصی هستند باید هرچه سریع‌تر نسبت به حضور در کلاس‌ها و گذراندن آزمون اقدام کنند.
 وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.
مجتبی قدیمی یادآور شد: با اجرایی شدن ماده ۳ قانون الزام، مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی فاقد مجوز از اتحادیه مشاوران املاک، امکان ثبت و دریافت نسخه پیش نویس قرارداد‌ها و ارجاع آن به دفاتر اسناد رسمی را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه لیست تمام مشاوران املاک دارای مجوز در پلتفرم کاتب بارگذاری شده است، افزود: تنها کدملی مشاوران املاک دارای مجوز در این سامانه تعریف و صرفا این افراد امکان دسترسی به سامانه ثبت معاملات را خواهند داشت.
 به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان، سامانه کاتب به نشانی kateb.ir ذیل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با همکاری سازمان ثبت، کانون سردفتران و مشاوران املاک راه‌اندازی شده و مرتبا در حال به‌روزرسانی است؛ در حال حاضر امکان ثبت قرارداد اجاره، سرقفلی، مبایعه نامه، پیش‌نویس و مشارکت در سامانه کاتب وجود دارد.
 قدیمی اظهار امیدواری کرد: تا با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول و افزایش دانش حقوقی مردم، به مرور شاهد کاهش ورود پرونده‌های مرتبط با اموال غیرمنقول به مراجع قضایی باشیم.
انتهای پیام


از فعالیت مشاوران املاک غیرمجاز جلوگیری می‌شود

منبع: بــرنا
? از فعالیت مشاوران املاک غیرمجاز جلوگیری می‌شود