از دیدگاه اسلام فتنه ها را چگونه باید مدیریت کرد؟

احمد شیخ بهایی گفت: اولین کار در فتنه ها، روشنگری است و افراد در این راستا باید متوجه فریب دشمن شوند که دشمن به کدام نقطه می خواهد ضربه بزنند و آن را مورد بهانه قرار دهد؛ بنابراین در این زمینه باید جهاد تبیین و بصیرت افزایی انجام شود. حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ […]

احمد شیخ بهایی گفت: اولین کار در فتنه ها، روشنگری است و افراد در این راستا باید متوجه فریب دشمن شوند که دشمن به کدام نقطه می خواهد ضربه بزنند و آن را مورد بهانه قرار دهد؛ بنابراین در این زمینه باید جهاد تبیین و بصیرت افزایی انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی در گفتگو با فت فتو؛ گفت: فتنه در اسلام توسط کسانی شکل می گیرد که به دشمن متصل هستند و آنان منشأ اصلی فتنه هستند و در صدر اسلام نیز، منافقینی که در مدینه بودند، فتنه ها را هدایت می کردند و پیش می بردند.

استاد درس خارج فقه در کرمان ادامه داد: کسانی که فتنه ایجاد می کنند، از شرایط گروه هایی که در آن حضور دارند، استفاده می کنند و برای پیشبرد اهداف خود که نابودی است، استفاده و فضا را غبارآلود می کنند و با اخبار جعلی و تحلیل نادرست، باعث تضعیف جبهه حق و تقویت جبهه دشمن می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بنابراین اولین کار در فتنه ها، روشنگری است و افراد در این راستا باید متوجه فریب دشمن شوند که دشمن به کدام نقطه می خواهد ضربه بزنند و آن را مورد بهانه قرار دهد؛ بنابراین در این زمینه باید جهاد تبیین و بصیرت افزایی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین توسط مقام معظم رهبری وارد فرهنگ سیاسی کشور شد و بنابراین روشنگری و جهاد تبیین بحث بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد، عنوان کرد: در فتنه ها از نیروی افراد به هیجان آمده که متوجه قضایا نیستند، برای پیش برد اهداف خود استفاده می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) در سخنانی فرموده اند شروع فتنه از جایی است که برخی از امیال ها پدید می آید، برخی از بدعت ها ایجاد می شود، قانون خدا زیر پا می رود و در این شرایط انسان ها به خاطر امیال خود، حرف دیگری را می زنند و برخی، لیدری کار را به عهده می گیرند و در این شرایط فضا غبارآلود می شود و اگر حق آنگونه که هست، به مردم عرضه شود، کسی در پذیرش آن شک نمی کرد و اگر باطل آنگونه که هست به مردم عرضه می شد کسی در رد کردن آن شک نمی کرد.

این استاد درس خارج فقه در کرمان تصریح کرد: از امام علی علیه السلام روایت داریم که در فتنه ها مانند شتر دو ساله باش، نه پشتى تا سوارش شوند و نه پستانى تا شیرش دوشند چنان زى که در تو طمع نبندند؛ بنابراین در فتنه باید به گونه ای بود که بازی نخوریم و از افراد در راستای منافع خود استفاده نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به مطلب فوق در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فتنه نباید خود را از صحنه کنار بکشیم چرا که کنار کشیدن از شرایط، نوعی افتادن در فتنه است؛ بنابراین باید وارد شد و فتنه را بدون آنکه اجازه دهیم دشمن از ما بهره برداری کند، افشا کنیم.
 
انتهای پیام/م




از دیدگاه اسلام فتنه ها را چگونه باید مدیریت کرد؟

منبع:آرمـان
? از دیدگاه اسلام فتنه ها را چگونه باید مدیریت کرد؟