ارادتی عاشقانه و بی‌انتها به سیدالشهدا(ع)

ارادت به سیدالشهدا(ع) عشقی خالص است که سن، جنسیت، زمان و مکان نمی‌شناسد. از کودکی با نام حسین(ع) مشق عشق را آموخته‌ایم و در روضه‌های حسینی با نوای گرم ارادتمندان حضرت، قد کشیدیم. هر کسی به روش خود خادمی این تبار محترم را برعهده می‌گیرد و تا عمر دارد سلوک عاشقی را طی می‌کند. کودکان […]


ارادت به سیدالشهدا(ع) عشقی خالص است که سن، جنسیت، زمان و مکان نمی‌شناسد. از کودکی با نام حسین(ع) مشق عشق را آموخته‌ایم و در روضه‌های حسینی با نوای گرم ارادتمندان حضرت، قد کشیدیم. هر کسی به روش خود خادمی این تبار محترم را برعهده می‌گیرد و تا عمر دارد سلوک عاشقی را طی می‌کند. کودکان و نوجوانان اما با ارادتی خالص‌تر در این راه گام می‌نهند و با نام پیرغلام حسینی ماندگار می‌شوند. محمدباقر زنگی‌آبادی یکی از این نوجوانان است که در مجالس امام حسین(ع) مداحی می‌کند. او که ۱۴ سال دارد به تازگی موفق شده رتبه نخست بخش مداحی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان را دریافت کند. نذیر کرمان به‌مناسبت برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در کرمان، مصاحبه‌ای با این نوجوان حسینی انجام داده که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا – خودتان را معرفی کنید و از شروع کار خود در عرصه مداحی بگویید.

محمدباقر زنگی‌آبادی، از شهر شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی هستم. از کودکی به عرض ادب به ساحت مقدس اباعبدالله(ع) و مداحی علاقه‌ داشتم. از همان زمان که در مؤسسه بیت‌الحفاظ جواد‌الائمه(ع) قرآن‌آموزی را شروع کردم به این فکر بودم که در کنار حفظ و تلاوت قرآن، مداحی هم انجام دهم. در ابتدای کار دو جزء قرآن را حفظ کرده و سپس به‌صورت تخصصی قرائت تحقیق و ترتیل را شروع کردم. از کلاس سوم دبستان تعزیه‌خوانی انجام دادم و این دو مورد باعث شد صدای من ساخته شود و به یک پختگی مناسب رسید. زمانی که کلاس پنجم دبستان بودم نوحه‌خوانی را در هیئت‌های مذهبی آغاز کردم و اینگونه مداح و روضه‌خوان اهل‌بیت‌(ع) شدم. 

ابتدای کار موانع و مشکلات بسیاری وجود داشت اما اهل‌بیت‌(ع) تمام مشکلات را حل می‌کنند. به دلیل اینکه در سن کم کار خود را شروع کردم برای قرائت قرآن یا اذان در مجالس مختلف چندان بهایی به بچه‌ها داده نمی‌شد اما کم کم در کار خود حرفه‌ای شدم. البته در ابتدا من هم استرس بسیاری داشتم و حتی صدایم می‌لرزید اما به مدد اهل‌بیت‌(ع) راه ادامه دارد.

ایکنا – از حس و حالتان زمانی که مداحی می‌کنید بگویید و اینکه دوست دارید کجا مداحی کنید؟

در مداحی علاوه‌بر اینکه شعر، نوحه‌خوانی و نوع عزاداری باید بر مستمع تأثیرگذار باشد، حس و حال خود مداح هم مهم است. اگر مداح بر مصائب اهل‌بیت بسوزد و این مصیبت‌ها را درک کند مسلماً کار او مؤثرتر است. حس و حال مداحی وصف ناپذیر است و نمی‌توان آن را به زبان آورد. معتقدم با عنایت ویژه حضرت زهرا(س) اجازه یافتیم در این مسیر حرکت کرده و به محضر کشتی نجات سیدالشهدا(ع) عرض ادب کنم و امیدوارم بتوانم در این مسیر ثابت قدم بمانم.

اگر مداح دلش با امام حسین(ع) باشد هرکجا مداحی کند فرقی ندارد حتی مداحی در جمع چهار نفره نیز برای او مانند مداحی در باب‌القبله حرم است و مکان و نوع نوحه مهم نیست. البته امیدوارم توفیق پیدا کنم و بتوانم در حرم‌های مطهر امام رضا(ع)، امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) نوحه «ای صفای قلب زارم، هرچه دارم از تو دارم…» را بخوانم و در حال حاضر هم که این امکان را ندارم سعی می‌کنم از راه دور ارادت خود را نشان دهم.

ایکنا – چه حرفی با پیشکسوتان و نوجوانان حسینی دارید؟

من کوچکتر از آن هستم که حرفی برای پیرغلامان حسینی داشته باشم. تنها حرف من به هم سن‌های خودم، انجام واجبات، ترک محرمات و جلب رضایت والدین است. مداحان سفیران امام حسین(ع) هستند و باید در حد توان از گناه بپرهیزند. راه حسین(ع) پایان ندارد و هرچه پیش می‌رویم کار خود را برای عرض ارادت به سیدالشهدا(ع) هیچ می‌دانیم. اصل کار مداحی صرف صدای خوب نیست بلکه آن دلی است که واقعی در راه امام حسین(ع) باشد.

احترام به پیرغلامان حسینی از نکات دیگری است که به هم سن‌های خود توصیه می‌کنم حتماً رعایت کنند. آنها آبروی جامعه هستند که عمر خود را در دستگاه امام حسین(ع) گذرانده‌اند.

توصیه می‌کنم امام حسین(ع) را ناظر بر کارهای خود بدانیم و امیدواریم در این راه شرمنده نشویم. نکته دیگر اینکه برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم و هدف ما از این روضه‌خوانی‌ها باید ظهور باشد.

ایکنا – مسیر آینده خود را چگونه ترسیم می‌کنید؟ 

آینده هر کسی دست خداوند متعال است اما هر شغل و جایگاهی داشته باشم امیدوارم این توفیق را پیدا کنم که لحظه‌ای از قرآن، مداحی، تعزیه‌خوانی و عرض ارادت به ساحت مقدس اهل‌بیت‌(ع) دور نمانم. اولویت من ماندن در این راه است و امیدواریم در کنار این کار، شغل مناسبی هم در آینده داشته باشم. دوست دارم تا آخر عمر دستم از دامان اهل‌بیت‌(ع) جدا نشود و امیدوارم حضرت زهرا(س) توفیق نوکری را تا آخر عمر به من عطا کند.

ایکنا – برای بهتر شدن مداحی چه کاری باید انجام بدهی و چه درخواست‌هایی دارید؟

مداحی کردن تنها خواندن یک نوحه یا شعر نیست و بهتر شدن کار مداح وابسته به تلاش و کوشش هر فرد و عنایت اهل‌بیت‌(ع) است. معتقدم تا زمانی که ائمه معصومین(ع) مجوز این عرض ارادت را امضا نکنند کار ما خوب پیش نمی‌رود.

در استان کرمان و شهر زنگی‌آباد مداحان نوجوان بسیار با استعدادی هستند اما بهایی به آنها داده نمی‌شود؛ ما بدون توجه به بُعد مادی و تنها برای رضای خدا و اهل‌بیت‌(ع) قدم در این راه گذاشتیم و درخواست داریم در مجالس روضه‌خوانی در کنار بزرگ‌ترها یک جایگاهی هم برای نوجوانان قائل شده و حمایت شوند. چند نفر از دوستان من که صدای خوبی هم داشتند به دلیل اینکه اطرافیان توجهی نکردند مداحی را کنار گذاشتند. حیف است که نخبگان قرآنی و مداحی به دلیل بی‌توجهی کنار گذاشته شوند. اگر این افراد حمایت شوند و عرصه فعالیت داشته باشند با اشتیاق بیشتری کار خود را پیگیری و پیشرفت می‌کنند.

در پایان فیلمی از مداحی این نوجوان حسینی تقدیم مخاطبان می‌شود.

کد ویدیو

انتهای پیام


ارادتی عاشقانه و بی‌انتها به سیدالشهدا(ع)

منبع:خــبرگزاری بین المللی قــرآن
? ارادتی عاشقانه و بی‌انتها به سیدالشهدا(ع)