آیا وضعیت گردشگری در سوریه رو به بهبود است؟ | اخبار اصلاحات

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از میدل ایست نیوز، بهبود نسبتی وضعیت گردشگری در سوریه، طی سال‌های گذشته به ویژه پس از رکود ناشی از یک دهه کامل جنگ، قابل توجه بوده است اما بهبود تقریبا به صورت کامل به گردشگران کشورهای عضو شورای همکاری، عراق و لبنان، مگر در موارد نادر، محدود شده است. […]


به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از میدل ایست نیوز، بهبود نسبتی وضعیت گردشگری در سوریه، طی سال‌های گذشته به ویژه پس از رکود ناشی از یک دهه کامل جنگ، قابل توجه بوده است اما بهبود تقریبا به صورت کامل به گردشگران کشورهای عضو شورای همکاری، عراق و لبنان، مگر در موارد نادر، محدود شده است.

سفر شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری، عراق و لبنان

به گزارش النهار، سفر شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری در چارچوب مفهومی تاریخی براساس ارتباط قبیله‌ای میان این کشورها با سوریه از یک طرف و تفاهمات ساسی و بازگشایی مرزها پس از سال‌ها قطع ارتباط، از سویی دیگر، انجام می‌شود.

این مساله در رابطه با شهروندان عراقی و بیش از آنها در رابطه با لبنانی‌ها صدق می‌کند، لبنانی‌هایی که بی‌انصافی است اگر بگوییم سفر آنها در زمان جنگ به سوریه قطع شده بود اما بسیار اندک شد تا اینکه مجددا رشد کرد و شهروندان لبنانی خیابان‌های دمشق، حمص و دیگر شهرها را پر کردند.

این گردشگری مبتنی بر چند عامل است، برخی با هدف صرفا تفریح و استفاده از سواحل مدیترانه و طبیعت سوریه به این کشور سفر می‌‌کنند، برخی نیز برای زیارت اماکن مقدس نظیر حرم حضرت زینب (س) به دمشق می‌روند و برخی نیز برای درمان به این کشور سفر می‌کنند چرا که درمان در این کشور بسیار نسبت به کشورهای همجوار دیگر ارزان است به ویژه عمل‌های زیبایی و دندانپزشکی که پزشکان باقی مانده در سوریه در آن ماهر هستند.

هنگامی که گردشگری به معضلی برای سوری‌ها تبدیل می‌شود

بدیهی است که یکی از بخش‌های که سرمایه‌ها را فعال می‌کند و پشتیبان بودجه عمومی کشور است، گردشگری است اما گردشگری در سوریه، به معضلی برای سوری‌ها تبدیل شده است چرا که منجر به افزایش قیمت تقریبا همه چیز و تورم شده است.

افزایش قیمت هر کالایی که سوری‌ها به طور پیوسته آن را مصرف می‌کنند و پس پایان تابستان و تعطیلات، بازار ملتهبی را برجا می‌گذارد که سوریه از خرید در آن بازار ناتوان هستند.

بازار خودرو به عنوان نمونه

از جمله مواردی که حضور گردشگران منجر به افزایش قیمت آن شده، خودرو است به گونه‌ای که اجاره یک خودرو در ماه به حدود هزار دلار می‌رسد.

این خودروها از طریق به امانت گذاشتن گذرنامه یا کارت ملی و امضا کردن فرم‌های امانت پر نشده اجاره می شوند، امضای فرم های پر نشده، ضمانتی برای صاحب خودرویی است که ده‌ها هزار دلار ارزش آن است و طبیعتا اجاره این خودرو، بسیار به صرفه‌تر از حمل و نقل با وسائل نقلیه خصوصی یا عمومی است.

۳ راه حل

رنا عطوان، مدیر منابع انسانی در یکی از بانک‌های خصوصی سوریه در این باره با النهار العربی گفت وگو کرد و گفت که ۳ راه حل در برابر هر شخص وجود دارد اول اینکه با حمل و نقل عمومی رفت و آمد کند که این راه حل از لحاظ انسانی با کرامت فرد و لباس رسمی متناسب نیست.

وی افزود که راه حل دوم استفاده از تاکسی است که به زودی قیمت آن با قیمت بلیت هواپیما در داخل کشور برابر خواهد کرد.

رنا عطوان سومین راه حل را که از نظر او بهترین راه حل است، اجاره خودرو با قیمت نه چندان بالا می‌داند.

وی توضیح داد که اجاره برخی خودروها ۱۰۰ یا ۲۰۰ دلار بود سپس گردشگران می‌آیند و آن خودرو را هزار دلار اجاره می‌کنند، گردشگران باز می‌گردند و صاحب خودرو حاضر نیست، این خودرو را به قیمت قدیم اجاره دهد.

عطوان راه حل این مساله را نیز ساماندهی بازار و گردشگری و دخالت دولت برای کنترل قیمت‌ها می‌داند و معتقد است که شهروندان سوری نباید از مسائل فصلی همانند گردشگری تاثیر بپذیرند.

وی بیان کرد که در رابطه با سواحل در تابستان نیز، فقرا و طبقه متوسط از نوامبر تا اواخر آوریل از سواحل استفاده می‌کنند، سپس قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

رونق بازار سیاه

سوری‌ها سال‌ها است که از بحران سوخت رنج می‌برند، سال‌ها پیش، سهم هر خودرو ۵۰ لیتر بنزین در ماه بود که برای اکثر رانندگان کافی نیست در نتیجه آنها به بازار سیاه روی می‌آورند.

بنزین در بازار سیاه یا از لبنان آمده است و یا از پمپ بنزین‌های داخل کشور و همان سهمیه ۵۰ لیتری هر خودرو؛ و این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین در پمپ‌های بنزین حدود ۱۲ هزار لیر سوریه و قیمت هر لیتر بنزین در بازار سیاه، نزدیک به ۱۸ هزار لیر سوریه است.

این قیمت‌ها در ایام عادی سال است اما در فصل تابستان و گردشگری، قیمت‌ها در بازار کاملا متفاوت می‌شود.

گردشگری و امنیت ملی

یک منبع در وزارت گردشگری سوریه توضیح داد که درآمد سوریه از گردشگری در سال ۲۰۱۰ و پیش از آغاز جنگ داخلی، ۱۴ درصد از اقتصاد کشور را با ۸.۴ میلیارد دلار تشکیل می‌داد.

وی در باره تاثیر منفی گردشگری گفت که گردشگری به گونه‌ای با امنیت ملی هر کشور و همچنین امنیت اقتصادی و اجتماعی آن مرتبط است از این رو، وزارتخانه‌های مختلف باید برای موفقیت‌آمیز بودن گردشگری و حذف تاثیر منفی آن تلاش مشارکت کنند.

این منبع مسئول در وزارت گردشگری سوریه گفت که اگر این وزارتخانه بتواند برخی جوانب را کنترل کند، سایر جوانب که مهم نیز است از جمله کنترل قیمت ‌ها، حل مساله سوخت، کنترل جرم و جنایت، حل مشکلات از سوی وزارت خارجه باید از سوی طرف‌های مسئول، حل شود و اینگونه با تمرکز کامل، می‌توان سوریه را که دارای آثار باستانی، قلعه‌ها و مناطق تاریخی بی‌نظیر است، به قبله گردشگران جهان تبدیل کرد.


آیا وضعیت گردشگری در سوریه رو به بهبود است؟

منبع: اصلاحات نیوز
? آیا وضعیت گردشگری در سوریه رو به بهبود است؟